Info o gazecie

Reklama i ogłoszenia

Kontakt

Twórz z nami

Modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa Anin – Otwock. Najnowsze i najważniejsze informacje z początku 2025

29.01.2025 r. w Józefowie, w ramach posiedzenia dwóch komisji miejskich, odbyło się spotkanie PKP PLK z mieszkańcami miasta ws. modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa Anin – Otwock. Poniżej przedstawiam garść najważniejszych informacji na ten moment, bazując na informacjach od przedstawicieli PKP PLK oraz odpowiedziach na pytania Radnych, Mieszkańców oraz moich, które padły na ostatnim spotkaniu. Dodałem też informacje z poprzednich spotkań.

Kamil Oroń
492 wyświetleń
Warto poczytać
5 lutego 2025
Modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa Anin – Otwock. Najnowsze i najważniejsze informacje z początku 2025
fot. PKP
  1. Przetarg, który był ogłoszony pod koniec października ubiegłego roku, na cały odcinek Warszawa Wawer – Otwock, nie został nadal rozstrzygnięty. Planowany czas rozstrzygnięcia – połowa lutego br. Spowodowane jest to mnóstwem zapytań od potencjalnych Zleceniobiorców. Z informacji od przedstawicieli PKP PLK wynika, że napłynęło do nich około 900 zapytań, a dotyczą one różnych kwestii, różnych branż i są czasem bardzo szczegółowe. 
  2. Jeśli rozstrzygnięcie przetargu nastąpi faktycznie w połowie lutego, to podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi w lipcu. Całość prac: 34 miesiące, według harmonogramu podanego w kolejnych punktach. Prace będą fazowane, według wytycznych PKP PLK. Fazowanie zostało opracowane według konsultacji z samorządami, przewoźnikami, powiatem itd. 
  3. Najpierw odbędą się prace przygotowawcze. W ramach tych prac, na podstawie zatwierdzonej przez PKP PLK, stałej organizacji ruchu, wykonawca będzie musiał opracować i wdrożyć czasową organizację ruchu drogowego. W tym celu będzie musiał zorganizować przede wszystkim konsultacje i przy udziale mieszkańców, oprócz samej czasowej organizacji, wypracować kanał lub kanał komunikacji, którym poinformuje, odpowiednio wcześnie (minimum 7 dni) o terminie rozpoczęcia prac.  
  4. W ramach czasowej organizacji ruchu, mogą być oczywiście wprowadzone różne formy ograniczenia ruchu na czas prac – przewężenia, ograniczenie prędkości, zakazy wjazdu itd., a także objazdy. Stałą zasadą, wymaganą przez PKP PLK jest to, aby prace były wykonywane z zachowaniem zamknięcia tylko po jednej stronie torów i jezdni, druga strona ma być wolna i drożna, wraz z tymczasowymi przejazdami na drugą stronę.  
  5. Co do kwestii kolejowej – również będą prace przygotowawcze.  
  6. Po pierwsze, stacja Warszawa Falenica będzie przystosowana do późniejszych prac – już niedługo będą pierwsze rozbiórki w rejonie ul. Walcowniczej. W późniejszym czasie, nieczynne tory po stronie wschodniej, przy rampie, będą wyciągnięte w stronę Józefowa, w celu budowy tunelu. Będzie budowany bypass kolejowy – jest to niezbędne konstrukcyjnie dla niektórych obiektów inżynieryjnych – między innymi dla budowy wschodniej części tunelu drogowego w ciągu ulic Matejki/Cicha w Józefowie, przy zachowanym ruchu kolejowym.  
  7. Po drugie, w rejonie przystanku osobowego Warszawa Międzylesie, w stronę Warszawy Radości, będzie budowany rozjazd, który jest niezbędny dla usprawnienia prowadzenia ruchu jednotorowego, dwukierunkowego, który będzie potem wprowadzony w pierwszej fazie robót między właśnie Warszawą Międzylesiem a Warszawą Falenicą oraz Warszawą Falenicą i Otwockiem. Oczywiście stacja Warszawa Falenica będzie tutaj „mijanką”.  
  8. Na czas prac w fazie przygotowawczej (pkt. 6 - 8), organizacja ruchu pociągów nie jest jeszcze znana, ale na pewno będą jakieś ograniczenia – o tym dowiemy się pewnie niedługo.  
  9. Jeśli wierzyć wcześniejszym informacjom (przepraszam, o to nie zapytałem, czy nic się nie zmieniło), to faza przygotowawcza powinna trwać około pół roku.  
  10. Po fazie przygotowawczej, w grudniu br., nastąpi pierwsza właściwa faza robót, w której cały odcinek od Warszawy Anina do Otwocka będzie objęty właściwymi pracami. Do wybudowania jest 20 nowych przejść podziemnych, 1 przejście do zmodernizowania (obecny tunel pieszy w Warszawie Falenicy, prowadzący z ulicy Patriotów do peronu drugiego oraz pierwszego), 5 skrzyżowań dwupoziomowych tj. w Radości, Falenicy oraz Józefowie (ul. Cicha/Matejki) które będą budowane dołem, skrzyżowanie na granicy Józefowa i Warszawy (Werbeny/Brucknera) będzie budowane górą. Do listy tych obiektów należy też dodać przeplot torowy w rejonie Warszawy Anina, który umożliwi takie poprowadzenie nowych torów dalekobieżnych, aby nie kolidowały z zabytkowymi budynkami (między innymi zabytkowa nastawnia w Warszawie Falenicy). Wszystkie te obiekty trzeba będzie budować w jednym czasie.  
  11. W pierwszej, właściwej fazie (pkt. 9), organizacja ruchu pociągów będzie następująca: od Warszawy Wschodniej do Warszawy Anina po dwóch torach, od Warszawy Międzylesia do Warszawy Falenicy jeden z torów naszej dwutorowej linii kolejowej będzie zamknięty, a ruch odbywać się będzie po drugim torze, dwukierunkowo. W rejonie p.o Warszawa Międzylesie, w kierunku Warszawy Radości, zabudowany będzie rozjazd tymczasowy, mający na celu usprawnienie ruchu pociągów – zapewne część pociągów kończyć będzie bieg na torze zakończonym kozłem oporowym, reszta pojedzie „po lewym”. W Falenicy będzie mijanka i od Warszawy Falenicy do Otwocka ruch pociągów znów będzie odbywał się po jednym torze, dwukierunkowo. Na czas prowadzenia prac oprócz rozjazdu tymczasowego, będą zabudowane także perony tymczasowe oraz wprowadzona będzie Zastępcza Komunikacja Autobusowa. Szczegóły ZKA poznamy później. Perony tymczasowe ponoć mają umożliwiać ograniczony dostęp do normalnego peronu – tj. dostępny będzie peron tylko w połowie. Taki stan rzeczy powinien trwać 1 rok.  
  12. Mówiąc krótko: cały ten rok i cały następny upłynie pod znakiem prac przygotowawczych oraz faktycznych prac, które najpierw rozpoczną się po stronie wschodniej.  
  13. Rok 2027 to rok, kiedy roboty ze wschodniej strony torów przeniosą się na zachodnią. Ruch pociągów będzie prowadzony dwutorowo: częściowo po nowych torach, częściowo jeszcze po starych. Prace drogowe, a także samochody i komunikacja miejska również przeniosą się na drugą stronę torów.  
  14. Z uwagi na to, że wg wiedzy przedstawiciela PKP PLK, nie wpłynęły żadne dokumenty ws. uzgodnień projektowych, to wiadukt w ciągu drogi nr 721, który idzie górą nad linią kolejową pomiędzy przystankami osobowymi Józefów a Otwock Świder, nie powinien kolidować z postępem prac prowadzonych przez wykonawcę, wyłonionego przez PKP PLK. 4 tory planowane przez PKP PLK nie powinny być w kolizji, ewentualnie przewiduje się trudność związaną z rozpiętością obiektu inżynieryjnego nad linią kolejową, ale to na razie nie powinno być problemem. W razie czego wyłoniony wykonawca będzie musiał uzgadniać to z branżą drogową. Ze szczątkowych informacji wynika, że wiadukt ten będzie przebudowany i dostosowany do przejazdu ciężkich pojazdów. 
  15. Mosty na Świdrze: będzie następujący układ: obecny most będzie nadal pełnił funkcję mostu linii nr 7, linii dla przewozów podmiejskich i nie zmieni swojej lokalizacji. Dobudowane będą 2 nowe mosty, jeden po zachodniej, drugi po wschodniej stronie obecnego mostu, dla nowobudowanej linii dalekobieżnej nr 506. W sumie będą 4 mosty: obecne, liczone jako 2 i 2 nowe.  
  16. Korzyści, jakie zyskamy po modernizacji: 
  • Możliwość zwiększenia częstotliwości pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa, bez kolizji z ruchem drogowym; możliwość także uruchomienia pociągów przyśpieszonych Kolei Mazowieckich, co da wymierny efekt w postaci krótszego czasu dojazdu dla nas jak i osób zza Otwocka.  
  • Możliwość zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów dalekobieżnych, dzięki czemu zyskamy jeszcze lepsze połączenie nie tylko z sąsiednim województwem lubelskim, ale także z innymi miejscowościami w Polsce – bo już teraz kursują pociągi z Otwocka do Bydgoszczy, do Szczecina, Poznania itd.), z techniczną możliwością zatrzymywania się pociągów dalekobieżnych PKP IC w st. Warszawa Falenica.  
  • Możliwość lepszego prowadzenia ruchu pociągów w razie jakichkolwiek utrudnień – nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz dodatkowe tory umożliwią przekierowanie ruchu podmiejskiego na tory dalekobieżne i odwrotnie, dzięki czemu będzie większe pole manewru w zakresie ominięcia utrudnienia. Już teraz, kiedy na szlaku Warszawa Wawer – Warszawa Wschodnia mamy samoczynną blokadę liniową nowego typu, tj. czterostawną, zeszłoroczne utrudnienia spowodowane wypadkami z udziałem osób postronnych miały dużo mniejszy rozmiar niż dawniej, bo była możliwość chociażby sprawniejszego prowadzenia ruchu pociągów po torze przeciwnym do zasadniczego, bez konieczności przekierowania ruchu pociągów na linię dalekobieżną nr 506 i pomijania p.o Warszawa Grochów – Warszawa Gocławek.  
  • Przejścia podziemne oraz tunele zwiększą bezpieczeństwo na styku ruchu pieszego a kolejowego oraz na styku ruchu drogowego i kolejowego, a także dadzą dogodne dojście do peronów kolejowych oraz zapewnią integrację z komunikacją miejską. 
  • Do historii przejdą wszystkie dotychczasowe przejazdy poprowadzone w jednym poziomie z linią kolejową, wszystkie naziemne przejścia dla pieszych, a kontrowersyjne ekrany – moim zdaniem – będą szansą na odgrodzenie torów od nieuprawnionego wchodzenia na tory.  
  • Nowa infrastruktura – nowe perony, wiaty zbudowane w stylu nawiązującym do przedwojennego, nowoczesny system informacji pasażerskiej, to będzie kolejna korzyść przemawiająca za wybraniem kolei jako środka transportu do centrum Warszawy – i nie tylko. Dodatkowy atut w postaci poczekalni, które będą na powrót wyremontowane i otwarte, wraz z późniejszym najemcą, który będzie prowadził tam mały biznes, to niewątpliwa korzyść w razie niekorzystnych warunków pogodowych (zima lub lato) czy w celu zakupu przekąsek lub napojów. Józefów już zapowiedział szukanie takiego najemcy, zobaczymy, co powie Dzielnica Wawer. 
  • Parkingi, które oczywiście będą zbudowane w nowych miejscach, stworzą znów możliwość dojazdu mieszkańców, którzy mieszkają w znacznej odległości.  

Należy też pamiętać o tym, że: 

  1. Nie można mieć ciastka i zjeść ciastka – tyczy się to wciąż podnoszonych głosów o likwidacji zieleni, która obecnie jest przy torach. Ze zdziwieniem obserwuję, że te głosy pochodzą z Józefowa – bo nie słyszałem  Infrastruktura kolejowa ma swoją szerokość i dla uniknięcia ewentualnego zajmowania gruntów prywatnych, dla spełnienia wymogów przepisowych w zakresie odległości drzew od torów – niektóre drzewa pójdą pod wycinkę. Przepisy odnośnie odległości drzew od torów powstały dlatego, aby uniknąć ryzyka związanego z tym, że w wyniku niespodziewanych warunków pogodowych drzewa przewrócą się, stwarzając ogromne utrudnienia – zerwana sieć trakcyjna i zatarasowane tory. To nie jest tak, że „to jest problem tylko kolei” – jak to ostatnio pewien mieszkaniec Józefowa głośno wyraził swoje zdanie w tym temacie. Kolej nie jest winna wszystkiemu, co się dzieje. Przepisy są tworzone nie przez kolej, tylko organy ustawodawcze w naszym kraju i warto zainteresować się choć trochę polityką, aby być świadomym obywatelem.  
  2. To samo odnośnie kontrowersyjności ekranów – one, poza kwestią „hałasu” mają na celu to, o czym napisałem w pkt 16 lit. d). Jedni mówią, że „nie chcą mieć ściany”, ale np. mieszkańcy z odcinka Warszawa Wawer – Warszawa Wschodnia mówią, że im „za głośno”. W Polsce jeszcze taki się nie narodził, co by wszystkim dogodził. Pociągi kursują tutaj od dawna i gdyby nie one, linia otwocka nie miałaby impulsu do rozwoju.  
  3. Docelowy rozkład jazdy pociągów nie jest jeszcze znany; PKP PLK zajmuje się wyłącznie infrastrukturą oraz późniejszym układaniem rozkładu jazdy pociągów na podstawie wniosków od przewoźników – Kolei Mazowieckich, SKM Warszawa czy PKP IC. Mam jednak nadzieję, że w miarę inwestycji taborowych oraz inwestycji w zasoby ludzkie u przewoźników (kursy na maszynistów, kierowników pociągów, konduktorów), nasza linia doczeka się zwiększonego kursowania pociągów.  
  4. Modernizacja linii kolejowej będzie również impulsem do rozwoju komunikacji miejskiej uzupełniającej – autobusów. Na pewno w ślad za tym pójdą pozytywne zmiany w kursowaniu autobusów w postaci zwiększonej punktualności czy częstotliwości (pochodne zmian związanych z rozwojem metra i tramwajów). 
  5. Ekrany, będą wg projektu porośnięte roślinnością pnącą się – więc nie oznacza to, że zamiast drzew nie będzie niczego. Józefów już zapowiedział dbanie o roślinność we własnym zakresie, zobaczymy, czy to samo powie Dzielnica Wawer.  
  6. Wspomniałem, że moim zdaniem ekrany pomogą w rozwiązaniu problemu dzikich przejść oraz wypadków z osobami postronnymi – to jest moje subiektywne zdanie, ale czas pokaże, jak jest naprawdę. Pamiętajmy, że za zachowania ludzkie kolej nie odpowiada – ot taki mamy klimat do cwaniaczkowania i omijania bezpieczeństwa.  
  7. W lit. a) wspomniałem o byciu świadomym obywatelem – i tutaj rozwinę ten temat, bo pojęcie świadomego obywatela oznacza również chęć zainteresowania się tym, co się wokół nas dzieje; to odnośnie zarzutów, jakie padły na ostatnim spotkaniu w Józefowie (29.01 br) o braku informowania społeczeństwa w zakresie spotkań z koleją. Szanowni Czytelnicy – żyjemy w dobie cyfrowej i informacje są publikowane czy to na Facebooku czy na stronie www czy też na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. Nie wierzę, że ci, którzy tak głośno krzyczą o braku informacji, nie sprawdzają informacji o tym, co się ogólnie dzieje w Polsce i na świecie – no chyba że korzystają tylko i wyłącznie z telewizji i do tego jednej i tej samej…no to cóż, warto zmienić nawyki, warto nauczyć się funkcjonować w świecie w 2025 r.  

Data utworzenia: 5 lutego 2025

zobacz również

Czytaj więcej

Znowu problemy z S2. Tym razem do połowy grudnia
Samorząd
21 października 2024

Znowu problemy z S2. Tym razem do połowy grudnia

Redakcja
510 wyświetleń

Z uwagi na prace przy tunelu w Sulejówku Miłośnie wszystkie pociągi S2 będą kursować jedynie do i ze stacji Warszawa Rembertów. 

Emocje i zacięta walka na grudniowym turnieju w KT Break
Sport
7 grudnia 2024

Emocje i zacięta walka na grudniowym turnieju w KT Break

Magda Szmyd
466 wyświetleń

Magda i Andrzej Morawscy, piękna małżeńska para, zwyciężyła w Turnieju Mikstowym o Puchar Andrzeja Caruka rozegranym w niedzielę na kortach Klubu Tenisowego BREAK. 

Postępy (i regresy) w sprawie tuneli. Start przetargu w Rembertowie, koniec w Wesołej
Samorząd
7 października 2024

Postępy (i regresy) w sprawie tuneli. Start przetargu w Rembertowie, koniec w Wesołej

Maurycy Jędrzejewski
906 wyświetleń

Powoli, pomału, stopniowo, ale jednak - małymi kroczkami zbliżamy się do budowy tuneli w Wesołej i Rembertowie. 

Newsletter

Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?

© 2011 - 2025 Wiadomości Sąsiedzkie. All rights reserved.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

więcej Zgoda