Info o gazecie

Reklama i ogłoszenia

Kontakt

Twórz z nami

Stałe honorowanie wszystkich biletów ZTM Warszawa w pociągach Kolei Mazowieckich | aktualizacja

W dniu 24.06.2025, w budynku Urzędu Dzielnicy Wawer, w Warszawie Międzylesiu, odbyła się Komisja Inwestycyjna poświęcona tematowi możliwości stałego honorowania wszystkich biletów ZTM Warszawa w pociągach Kolei Mazowieckich. 

Kamil Oroń
48 wyświetleń
Warto poczytać
28 czerwca 2025
Stałe honorowanie wszystkich biletów ZTM Warszawa w pociągach Kolei Mazowieckich | aktualizacja
fot. Muri / Wikimedia Commons - Praca własna, CC BY-SA 4.0.

Posiedzenie udało się zwołać dzięki mojej inicjatywie oraz współpracy z panią przewodniczącą Komisji, panią Agnieszką Wójcik. Jako goście uczestniczyli przedstawiciele spółek ZTM Warszawa, Kolei Mazowieckich oraz SKM Warszawa.  

Spotkanie rozpoczęło się o godzinie 16:00. Otworzyła je pani przewodnicząca Komisji Inwestycyjnej. Zrobiła wprowadzenie do tematu, nawiązując do zbliżającej się inwestycji PKP PLK, a następnie rozpoczęła dyskusję od zaproszonych gości.  

W pierwszej kolejności wypowiadali się goście z ZTM. Wspomniano, że ZTM Warszawa ma umowę z Kolejami Mazowieckimi na honorowanie biletów od dobowego wzwyż, a jednocześnie na okazjonalne honorowanie wszystkich biletów ZTM w pociągach Kolei Mazowieckich. Oczywiście to można zmienić, ale należałoby dokonać pewnych czynności: 

W pierwszej kolejności wspomniano o tym, że flota Kolei Mazowieckich nie jest w pełni wyposażona w kasowniki ZTM, więc tu trzeba by ponieść koszty instalacji. W drugiej kolejności – zwiększyć kwotę umowy ZTM – KM, ale na to środków w budżecie brak. Oczywiście więcej pieniędzy zapłacą też gminy. Jesteśmy w trakcie zmiany systemu biletowego, to będzie okazja do zmian.  

Dodano, że na czas modernizacji będzie uzupełniająca komunikacja, bo będzie skracanie SKMek, ale także na czas modernizacji będzie honorowanie biletów takie jak było w trakcie modernizacji Warszawy Zachodniej.  

W dalszym toku wypowiedzi wspomniano, że nie jest to takie proste z honorowaniem – to są umowy, zapisy (min. o kwestii Metropolii Warszawskiej). Dodatkowo, jeśli Warszawa zagwarantuje honorowanie to KMy będą mieć mniejsze wpływy. Na koniec wspomniano, że i tak honorowanie biletów jest spore – bo dla stałego pasażera.  

Pani przedstawicielka z KM: „W uzupełnieniu informacji chcę powiedzieć, że w umowie ZTM – KM jest wzajemne honorowanie – w przypadku nagłego honorowania. Chciałabym powiedzieć, że honorowanie jest spore – oprócz samych biletów w pełnej cenie, są jeszcze zniżki ZTM w KM. Ministerstwo Infrastruktury prowadzi prace nad „Wspólnym Biletem” kolejowo – autobusowym – wszyscy przewoźnicy na jedną relację. Prace zaczęły się w zeszłym roku, ale ostatnie pół roku to były bardzo intensywne prace. Uczestniczą wszystkie podmioty kolejowe i autobusowe. Problemem jest rozrzut ulgowy – mnóstwo ulg, różne ustawowe, różne autobusowe, różne dokumenty. Ja jestem w zespole taryfowym, stąd mam informacje z pierwszej ręki.  

Goście z ZTM: „Warszawa jest bardzo uprzywilejowana w honorowaniu. Wspólny Bilet to 20 lat istnienia. Inne miasta dopiero rozpoczynają prace integracyjne. Ja uważam, że Warszawa ma bardzo dobrze”.  

Przedstawiciel SKM Warszawa: „SKM nie ma własnej taryfy, działamy na taryfie ustalonej przez Warszawę. Zbliżają się dwie inwestycje – modernizacja LK7 i modernizację Warszawy Wschodniej. To będzie okazja do ponownego honorowania”.  

Przedstawiciel ZTM Warszawa: „A po Warszawie Wschodniej będzie kolejna okazja – bo Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, gdzie tramwaje będą musiały się wynieść”.  

Otwarto dyskusję radnych 


Radny Popiołek: „Pani wspomniała, że Warszawa musiałaby ponieść koszty i gminy ościenne. Jakie to są koszty?”  

Przedstawiciele z ZTM:  

Trudno powiedzieć, bo to trudne do oszacowania. Nigdy nie rozmawiano KM z ZTM o honorowaniu od dobowego w dół. Priorytet to osoby regularnie jeżdżące. Taka umowa istnieje 20 lat, ta umowa ewoulowała. Nigdy nie usiedliśmy do stołu, aby to przegadać.  

„Co innego to eksploatacja systemu (rekompensata), na wstępie zapomnieliśmy powiedzieć, że SKM Warszawa ma kasowniki. Nowe pojazdy KM mają kasowniki, „stare kible” nie mają kasowników. Na wstępie KM muszą zamontować kasowniki. Jak jest krótka akcja, to mamy pewne protezy – kasujesz np. w autobusie, do KM – długopisem wpisywało się.” 

Paweł Wojda: „W nawiązaniu do tego, co przed chwilą zostało powiedziane, myślę czy nie jest trudna funkcja kierownika z wypisaniem godziny”.  

Odp: Kierownik ma przede wszystkim czynności ruchowe, czynności handlowe są w drugiej kolejności. W trakcie honorowań biletów nauczyliśmy się, że kierownik nie jest w stanie aktywować wszystkich biletów. Uzgodniliśmy z KM, że podróżny może sam sobie zaaktywować, ale to nie jest aktywacja w urządzeniu. W przypadku późniejszej podróży biletów – np. metrem czas jazdy się liczy od początku i tu jest pewnego rodzaju problem.” 

Sprawy różne 

Radny Popiołek: Bilety 20, 90 min – podróżny/podróżna spóźnia się z zakupem i skasowaniem., kontroler wypisuje karę. To trzeba zmienić.  

ZTM: Ktoś się spóźnił się i jedną minutę dłużej, a jaka wg pana powinna być granica? Ja obserwuję i widzę jak wredni są pasażerowie. Jest mnóstwo numerów, którzy wyczyniają. Państwo wiedzą, jak odbywa się kontrola – kontroler wyłącza kasowniki, aby nie doszło do nadużyć, bo są ludzie, którzy oszukują. To są setki sytuacji dziennie.  

Radny Popiołek: Złożę interpelację w tej sprawie. 

ZTM: Proszę bardzo, trafi to do odpowiedniego działu i dostanie pan wyczerpującą odpowiedź, która będzie zbliżona do tego, co powiedziałem.  

Radny Paweł Wojda: „Całkiem niedawno zainicjowałem zbiórkę podpisów z inicjatywą „Przyspieszona linia autobusowa Falenica – Metro Imielin” – przez POW.” Zidentyfikowałem taką potrzebę, bo obecna 319 nie do końca spełnia oczekiwania, a nadchodzące obciążenia inwestycyjne uzasadniają taką petycję. Zastępcza Komunikacja może nie być wystarczająca.  

ZTM: „Ja nie mogę mówić za kolegów odpowiedzialnych za trasy. Osobiście uważam, że to bardzo dobry pomysł, aby zgłosić ten pomysł do Sekcji Eksploatacji. Każda podpowiedź, (przed a nie po) przed jest bardzo cenna. Stworzenie innego kanału przewozu pasażerów niż przez Gocławek jest super. Jak usłyszałem, że przyspieszona to mi się otworzyła klapka w głowie „kiedyś była linia C, teraz 521 – była przyśpieszona, skończyła jako zwykła, była 125 (dawne F) – było tak samo. Każda przyspieszona czy „E” kończy jako zwykła, bo społeczeństwo chciałoby żeby każdy autobus jechał szybko, ale zatrzymywał się wszędzie. Wracając do sprawy - czym prędzej warto składać, nie oglądać się na liczbę podpisów, bo w ZTMie liczba tysięcy podpisów nie robi wrażenia…” 

Radny Żebrowski: Popieram kolegę radnego, mamy linię 319 która jeździła okresowo, udało się wywalczyć częściej. Problemem jest trasa, więc bezpośredni dojazd jest kluczowy, bo 319 robi wycieczkę krajoznawczą. Ważne, ile osób jeździ 319, trzeba też spojrzeć na tą linię. 

Pani przewodnicząca Agnieszka Wójcik: Czym jest spowodowane krótsze zestawienie SKMek w godzinach szczytu? 

SKM: Dysponujemy różnym typem taboru, tych starszych, 6 członowych nie można łączyć ze sobą, bo są za długie względem peronów PKP PLK. Kupiliśmy nowe, dłuższe, ale musimy też wykorzystywać starsze. Nowych nie jest tyle, aby wszystkie obsłużyć wszystkie pociągi. Staramy się więc tak zaplanować obsługę, aby te najbardziej popularne pociągi były obsługiwane dłuższymi pociągami. Czekamy na decyzję Warszawy, aby zakupić nowe pojazdy, czekamy na efekty modernizacji, aby zwiększyć kursowanie pociągów nawet do 15 min. 

Temat został zamknięty o godzinie 17:03, dalszego toku posiedzenia nie relacjonowałem – były to sprawy różne od mieszkańców. 

****************************************************************************************** 

Na koniec trochę uzupełnienia.  

  1. Nie byłbym sobą, gdybym nie przygotował się do posiedzenia, mając jakieś pytania od siebie w zanadrzu. Tym razem pytanie padło odnośnie powrotu oferty „Bilet do Otwocka” – znana nam wszystkim, za 4,40 zł – dzięki niemu, za niecałego „piątaka” mogliśmy jechać w relacji Otwock – Warszawa Zachodnia – Otwock. Odpowiedź nie pozostawia złudzeń – ta oferta nie wróci. „Ta oferta miała zachęcić pasażerów do pociągów KM. Nie była podwyższana, więc zrobiły się dysproporcje, bo wprowadzano wiele ofert specjalnych i te oferty się kanibalizowały. Teraz zrobiły się modne samoobsługowe kanały zakupu przewozów, więc pasażerowie się gubili.”  
  2. Po tym posiedzeniu, wracając do domu pociągiem, nasunęła mi się taka refleksja: „Priorytetem są osoby regularnie dojeżdżające – a co z osobami, które rzadko jeżdżą, bo chociażby pracują zdalnie? Co z kwestią przyciągania nowych osób do komunikacji miejskiej, które dotychczas jeździły samochodem? Zjawisko samochodozy jest ważnym problemem. Tematu nie zamykam, bo jak widać trzeba działać dalej.  
  3. Pani przedstawicielka z Kolei Mazowieckich wspomniała o „Wspólnym Bilecie” wobec którego prace toczą się w Ministerstwie Infrastruktury. Sprawdziłem, ale jak się okazało równolegle istnieją dwa „Wspólne Bilety”: 

Wspólny Bilet Samorządowy: jest to oferta, która pozwala podróżować na jednym bilecie pociągami Kolei Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Arrivy RP, Kolei: Śląskich, Małopolskich, Wielkopolskich, Dolnośląskich oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Bilet upoważnia do przejazdu pociągami w/w przewoźników za 59 zł (cena zryczałtowana) w ciągu 24h od daty zakupu.  

UWAGA! Ten bilet nie obowiązuje w połączeniach komercyjnych w/w przewoźników – a chodzi tutaj o takie połączenia sezonowe jak: 

  • „Słoneczny” i „Słoneczny Bis” (Koleje Mazowieckie) rel. Warszawa Zachodnia – Słupsk, 
  • „Bursztynek” (Koleje Wielkopolskie) rel. Poznań Gł - Kołobrzeg 
  • „KD Premium Nadmorski” (Koleje Dolnośląskie) rel. Wrocław Gł – Świnoujście, 
  • „Latarnik” (Arriva RP) rel. Bydgoszcz Gł – Hel.  

oraz innych, niewymienionych.  

Informacje o kanałach sprzedaży biletów w ramach oferty „Wspólny Bilet Samorządowy” można znaleźć tutaj: https://www.mazowieckie.com.pl/pl/strefa-podroznych/oferta-specjalna-wspolny-bilet-samorzadowy  

Uwaga! Zakup „Wspólnego Biletu Samorządowego” uprawnia do zniżki w Kolejach Mazowieckich w ramach akcji „Koleją do Kultury” - czyli akcji, gdzie wraz z biletem na przejazd pociągiem „Kolei Mazowieckich” otrzymujecie zniżki na bilet w wielu instytucjach kultury. Szczegółowe informacje odnośnie „Kolei do Kultury” można znaleźć tutaj: https://www.mazowieckie.com.pl/pl/strefa-podroznych/oferta-specjalna-wspolny-bilet-samorzadowy  

Wspólny Bilet: jest to oferta ministerialna, która wg informacji pojawiła się 9.12.2018 r. Pozwala na zakup jednego biletu na daną relację, bez względu na to, jaki przewoźnik będzie obsługiwał daną relację. W ramach oferty już działa współpraca pomiędzy następującymi przewoźnikami kolejowymi, takimi jak: 

  • PKP Intercity,  
  • PKP SKM Trójmiasto, 
  • Koleje: Mazowieckie, Wielkopolskie, Małopolskie, Śląskie,  
  • Arriva RP,  
  • Polregio. 

Bilety można zakupić poprzez stronę internetową Bilkom.pl., przez aplikację mobilną „Bilkom Bilety” lub w kasach biletowych. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie rządowej https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wspolny-bilet oraz na stronach przewoźników biorących udział w akcji. UWAGA! Bilet upoważnia jedynie do jednorazowego przejazdu. 

Nawiązano współpracę PKP IC – Polonus S.A, dającą możliwość przejazdu na jednym bilecie zarówno autobusami Polonusa, jak i pociągami PKP IC, z dodatkową możliwością wzajemnej informacji o rozkładzie jazdy oraz sprzedaży biletów partnera. 

Dodatkowo, od sierpnia 2020 r., uruchomiono pilotażową usługę car – sharingu w ramach PKP Mobility (spółki w Grupie PKP, a bezpośrednio podległej pod PKP S.A, oferującej usługi parasolowe dla korzystających z kolei w ramach tzw. „ostatniej” lub „pierwszej mili”. Usługa car sharingu działa na razie tylko na terenie Trójmiasta (Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa oraz Gdynia Główna).  

Mam nadzieję, że lektura tego sprawozdania była ciekawa. 

Data utworzenia: 28 czerwca 2025

zobacz również

Czytaj więcej

Wzajemne honorowanie biletów KM – WTP w związku z modernizacją stacji Warszawa Zachodnia
Warto poczytać
8 czerwca 2024

Wzajemne honorowanie biletów KM – WTP w związku z modernizacją stacji Warszawa Zachodnia

Kamil Oroń
3010 wyświetleń

Temat modernizacji stacji Warszawa Zachodnia a także funkcjonowania kolei w jej trakcie to tematy bardzo ważne dla aglomeracji warszawskiej. W pewnym momencie wydawało się, że jeśli nastąpi otwarcie wszystkich peronów na modernizowanej stacji, to wzajemne honorowanie biletów KM - WTP będzie zakończone. Spieszę więc z garścią informacji na ten temat. 

Komunikacja miejska w 2024 roku
Warto poczytać
25 marca 2024

Komunikacja miejska w 2024 roku

Hubert Zieliński - radny
1933 wyświetleń

Na ostatniej sesji Rady Dzielnicy Wesoła gościliśmy przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego. Jak się okazało, walentynkowy termin posiedzenia sprzyjał owocnym rozmowom i można było usłyszeć wyjątkowo wyczerpujące odpowiedzi gości. 

Zmiany rozkładów jazdy w Sylwestra, Nowy Rok i Trzech Króli
Warto poczytać
30 grudnia 2023

Zmiany rozkładów jazdy w Sylwestra, Nowy Rok i Trzech Króli

Mikołaj Żechowski
1653 wyświetleń

Szykują się zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej pomiędzy niedzielą sylwestrową a weekendem w który wypada święto Trzech Króli.

Newsletter

Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?

© 2011 - 2025 Wiadomości Sąsiedzkie. All rights reserved.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

więcej Zgoda