Info o gazecie

Reklama i ogłoszenia

Kontakt

Twórz z nami

Kolejowy poniedziałek informacyjny

Poniedziałek 14 kwietnia rozpoczął się od oficjalnych informacji od PKP PLK.

Kamil Oroń
145 wyświetleń
Warto poczytać
14 kwietnia 2025
Kolejowy poniedziałek informacyjny
PKP Warszawa Radość. fot. PKP PLK
  1. Pierwsza, a właściwie najważniejsza: w związku z tym, że procedura przetargowa trwała dłużej niż oczekiwano (przetarg ogłoszono we wrześniu/październiku ubiegłego roku, a dopiero w marcu roku obecnego rozstrzygnięto go), to główne prace, które były zaplanowane od lipca br, zaplanowane są… od września. Zgodnie z informacją od PKP PLK, etap, o którym mowa w pierwszym zdaniu, na który przewidziano około pół roku, nie będzie powodować utrudnień w ruchu. W tym czasie budowane będą tymczasowe perony na stacji Warszawa Wawer (po raz drugi?) i Warszawa Falenica, a także zabudowywane będą przejścia rozjazdowe w rejonie p.o Warszawa Międzylesie. Na pewno w tym czasie będą też prowadzone prace związane z ustalaniem tymczasowej organizacji ruchu kołowego, pieszego i kolejowego.  
  2. Obecnie trwają wstępne prace przygotowawcze.  
  3. W nawiązaniu do pkt. 2, zgodnie z informacją, rozpoczęto rozbiórki obiektów przy ul. Patriotów 211 w Warszawie Radości oraz w Warszawie Falenicy. Rozbiórki tych budynków są potrzebne po to, aby w tym miejscu zbudować dwa z czterech bezkolizyjnych skrzyżowań. Trwają również prace związane z przenosinami kanalizacji sanitarnej między Warszawą Aninem a Warszawą Międzylesiem. Kanalizacja jest przenoszona z terenu kolejowego na teren miejski – pod jezdnię.  
  4. W nawiązaniu do pkt. 2, dla potrzeb budowy podstacji trakcyjnej oraz podziemnego zbiornika rozsączającego, przejęto od Lasów Państwowych działkę na rogu ulic Zagajnikowej i Patriotów. Podstacja trakcyjna jest potrzebna do zasilania pociągów, które będą kursować po 4 torach: obecnej podmiejskiej linii nr 7 oraz przyszłej, dalekobieżnej linii nr 506. Obecność zbiornika rozsączającego pozwoli na lepsze odwodnienie obszaru kolejowego, a także będzie podstawą do budowy przyszłych parkingów w nowych lokalizacjach. Drzewa z terenu wspomnianej działki zostały usunięte siłami Nadleśnictwa Celestynów.  

Dla przypomnienia, inwestycja na odcinku Warszawa Anin – Otwock polega na: 

  1. zmodernizowaniu obecnej infrastruktury na odcinku Warszawa Anin – Otwock, tj. torów, peronów (nowa infrastruktura plus system informacji pasażerskiej), sieci trakcyjnej (lepsze zasilanie w postaci chociażby nowych urządzeń zasilających), urządzeń sterowania ruchem kolejowym (nowa blokada liniowa),  
  2. Dobudowie dwóch nowych torów dalekobieżnych 
  3. zbudowaniu bezkolizyjnych skrzyżowań z ruchem pieszym (podziemne przejścia) oraz kołowym (wiadukt górą oraz tunele – dołem), w zamian za zlikwidowane przejazdy w poziomie szyn; będzie to tunel drogowy w Warszawie Radości (ul. Panny Wodnej), tunel drogowy w Warszawie Falenicy (ul. Walcownicza/Bystrzycka), wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Brucknera/Werbeny), tunel drogowy w Józefowie (ul. Cicha/Matejki), a także 20 przejść podziemnych dla pieszych.  
  4. zbudowaniu nowych przepraw mostowych na rzece Świder. Będą oczywiście ekrany akustyczne, porośnięte zielenią.   
  5. W nawiązaniu do pkt. 1), zmodernizowane zostaną przystanki osobowe Otwock – Świder, Józefów, Michalin, stacja Warszawa Falenica, przystanki osobowe od Warszawy Miedzeszyna do Warszawy Anina.  
  6. Nie zmienia się fakt tego, że modernizacja infrastruktury na obecnej linii nr 7 będzie nawiązywać do tego, co było, tzn styl wszystkich peronów będzie nawiązywać do stylu z lat 30. ubiegłego wieku.

Wymierną korzyścią płynącą z inwestycji jest: 

  1. Fakt większej przepustowości dla ruchu podmiejskiego oraz dalekobieżnego, wykluczając potrzebę przepuszczania pociągów – a tym samym też poprawę punktualności. Możliwości rozkładowe to oczywiście jedno, a to, czy przewoźnicy to wykorzystają to drugie – ale mam nadzieję, że wykorzystają.  
  2. Fakt powstania nowej, lepszej infrastruktury pasażerskiej – niewątpliwie nowe perony, wyposażone w system informacji pasażerskiej (wyświetlacze) oraz lepsze nagłośnienie będzie korzystne dla pasażerów. Nowa infrastruktura to także kolejny szach mat dla wszystkich narzekaczy na „hałas”.  
  3. Fakt powstania bezkolizyjnych skrzyżowań z ruchem pieszym i kołowym oraz ekranów – tzw. „Leniwy Szlaban” w Falenicy przejdzie do historii, a wraz z nim także przejazdy w Warszawie Radości, Józefowie – Michalinie oraz Józefowie „Głównym”. Poprawi się też punktualność autobusów miejskich w Dzielnicy Wawer, a także punktualność autobusów w Józefowie (obecnej linii L50 oraz ewentualnych, które będą kursować pod szyldem Otwockiego Związku Powiatowo Gminnego). Bezkolizyjne skrzyżowania, wraz z ekranami, to oprócz większego bezpieczeństwa w docieraniu do peronów, także szansa na rozwiązanie problemu przechodzenia osób postronnych w miejscach niedozwolonych.  
  4. Fakt pozostawienia peronów wyspowych oraz nawiązania do stylu z lat 30. XX w, to ukłon w stronę wygody pasażerskiej oraz zachowania historii. Osobiście jestem wielkim fanem nie tylko peronów wyspowych, ale również tych poczekalni pod wiatą i samych wiat – w jednym miejscu pasażer ma dwa kierunki i nie musi się zastanawiać, gdzie jest „jego kierunek” jazdy.  

Źródło informacji: https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/pierwszy-krok-do-czterech-torow-na-linii-warszawa-wawer-otwock-10641  

Czekamy na efekty. 

Data utworzenia: 14 kwietnia 2025

zobacz również

Czytaj więcej

Zabytkowa część ulicy Kamionkowskiej już po długiej modernizacji
Samorząd
25 października 2024

Zabytkowa część ulicy Kamionkowskiej już po długiej modernizacji

Mikołaj Próchniak
1037 wyświetleń
ZDM przebuduje Saską. Będzie więcej zieleni i szersze chodniki
17 maja 2024

ZDM przebuduje Saską. Będzie więcej zieleni i szersze chodniki

Maurycy Jędrzejewski
1172 wyświetleń

Saska Kępa jest jedną z wizytówek Warszawy. Wąskie uliczki, tętniące życiem arterie, stare kamienice i wille - ten obraz jest znany chyba każdej osobie w stolicy. Ale Kępa ma i drugą stronę, nieco mniej zachwycającą. ZDM zamierza się za nią zabrać, zaczynając od - jakże inaczej - ulicy Saskiej.

Postępy (i regresy) w sprawie tuneli. Start przetargu w Rembertowie, koniec w Wesołej
Samorząd
7 października 2024

Postępy (i regresy) w sprawie tuneli. Start przetargu w Rembertowie, koniec w Wesołej

Maurycy Jędrzejewski
1243 wyświetleń

Powoli, pomału, stopniowo, ale jednak - małymi kroczkami zbliżamy się do budowy tuneli w Wesołej i Rembertowie. 

Newsletter

Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?

© 2011 - 2025 Wiadomości Sąsiedzkie. All rights reserved.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

więcej Zgoda