Dnia 28.05.2025 odbyło się posiedzenie Komisji Inwestycyjnej ws. modernizacji linii kolejowej nr. 7 na odcinku Warszawa Anin – Otwock. Spółkę PKP PLK reprezentował pan Marcin Demidziuk, dyrektor projektu. Na posiedzenie stawili się też mieszkańcy linii otwockiej.
Posiedzenie otworzyła pani przewodnicząca Komisji, witając radnych, przybyłych gości, sprawdziła kworum. Pokrótce wspomniała o porządku obrad. Temat kolejowy rozpoczął się dopiero o godzinie 16:19 – spowodowane było to pewną bardzo pilną sprawą spoza tematu kolejowego.
Oddano głos przedstawicielowi PKP PLK. Pan Marcin Demiudziuk, dyrektor projektu, zreferował co już zostało zrobione, a co będzie:
Szlak Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer: Umowa zakończona, rozliczona, wszystko zostało dopuszczone do ruchu – infrastruktura jest na gwarancji i ew. dokonywane są przeglądy i naprawy gwarancyjne.
Odcinek Warszawa Anin – Otwock: postępowanie przetargowe w toku, w przyszłym tygodniu planujemy wybór finalny wykonawcy. Zakładamy czas na odwołania, kontrole – i przy takich założeniach na koniec sierpnia podpisanie umowy, od września wykonawca na budowie. Są też na etapie przetargu na nadzór – w przyszłym tygodniu otwarcie, jest jeszcze przetarg na promocje, w ramach których zwycięzca przetargu wykona min. wizualizacje linii kolejowej po modernizacji.
Wykonano prace przygotowawcze – przebudowa kolektora miejskiego od Anina do Międzylesia. Dokonano wyburzeń budynków – związane z budową skrzyżowań wielopoziomowych. W tym momencie włączyła się dyskusja radnych nad tym etapem.
Helena Kroszczyńska zapytała się o rozbiór poczty – do kiedy będzie stał budynek.
Odpowiedź: do września, chyba że Poczta wcześniej uwolni budynek.
Tomasz Nałęcz: W nawiązaniu do poprzedniego spotkania: zobowiązywaliście się ws. ekranów – co odpowiedzieć mieszkańcom?
Odpowiedź: Ekrany w decyzji środowiskowej – na styku zejścia się 4 torów do 2 torów, decyzja powinna być wydana już niebawem (do końca miesiąca).
Hanna Chodecka: kiedy będzie rozebrany bazarek w Radości? Czy będą rozebrane budynki stacyjne Radość, Międzylesie i czy nowe budynki będą w nowym stylu czy w podobnym.
Odpowiedź: Teren bazarku przekazany do PLK – wykonawca będzie robił. Poczekalnie są w ochronie konserwatora, będzie w tym stylu. Wszystkie perony w podobnym stylu.
Pan Marcin Demidziuk po kolei omawiał inwestycję na bazie projektów technicznych. Wynotowałem kilka kwestii:
Burmistrz Jeziorski: Projekty uwzględniają prowadzenie ruchu lokalnego. Ścieżki rowerowe po obydwu stronach – miasto ma doprojektować DDRy, wszystkie obiekty wpisane do ewidencji zabytków są uratowane lub przeniesione. Część tożsamości wawerskiej zostaje zachowana. Po stronie miasta – deklaracja odnośnie chęci udziału w naradach z wykonawcą. Wykonanie modernizacji wymaga pewnych zamknięć, ale to nieuniknione. Najważniejsze jest to, aby było jak najmniej odwołań od wyboru projektanta prac, bo ta inwestycja to kwestia też bezpieczeństwa na przejazdach.
Rozpoczęto dyskusję:
Radny Rafał Czerwonka:
Czy uda się przywrócenie komunikacji pomiędzy przystankiem PKP Anin a peronem p.o Anin? Obecnie ludzie chodzą nielegalnie. Kiedyś tam było przejście.
Odpowiedź: Należy używać legalnego przejścia obecnie, reszta pytania do ZDM.
Czy te wszystkie przejścia podziemne będą monitorowane?
Odpowiedź: Tak
Czy na zbiornikach będzie można budować parkingi?
Odpowiedź: Mogą powstać, ale to gmina będzie robić. Koło podstacji mało prawdopodobne, aby były parkingi.
Czy można uchronić skupisko 4 dębów przy ul. Zagajnikowej? Część z nich mają wymiary pomnikowe.
Burmistrz Jeziorski: Rozwiązania drzewne były omawiane wcześniej. Wcześniej wszystko było sprawdzane, projekty są pod to, aby rozwiązania drogowe były w najmniejszym stopniu uciążliwe. Zachowanie tych drzew kosztowałoby przesunięciem drogi na czyjś teren. Zapłacimy za to wszyscy.
Nie zgadzam się z tym. Nadal uważam, że „jacyś eksperci mówią, że się da”.
Czyli mam rozumieć, że nie wiadomo jeszcze, gdzie takie parkingi miałyby powstać?
Burmistrz Jeziorski: Manipulacje jakie pan radny stosuje: że likwiduje się parkingi. Nie likwiduje się. Będziemy występować o dzierżawę terenu. Jak państwo słyszeliście, że decyzja środowiskowa wymusza ekrany, powoduje, że ten teren jest zagospodarowany, że w wielu miejscach nie da się tak łatwo określić. Jeśli wykonawca natknie się na coś, co nie jest zinwentaryzowane - proces się wydłuża, to może potrzebny będzie projekt zamienny. Czekamy na zamknięcie tego etapu modernizacji i wtedy zobaczymy, gdzie będziemy mogli zrobić parkingi. Każdy głos, który mówi, że zarząd nie umie, jest manipulacją.
Dodam, że nie liczymy tylko na ruch samochodowy, ale też rowerowy oraz komunikacji miejskiej. Przykładem tego jest chociażby obecny węzeł Gocławek – który działa dzięki komunikacji miejskiej.
Po części dyskusyjnej z radnymi, przyszedł czas na pytania od mieszkańców. Występowały tu oczywiście głosy drzewkowców, nawet były pytania o to, czy nie będzie problemu z wodą, jeśli ma się prywatną studnię. Wspomniano znów o ekrany - jakie będą.
Wartym szczególnej uwagi jest podniesiona kwestia „ostatniej mili”, tzn. rozwoju sieci rowerów miejskich Veturillo. Niestety padły gorzkie słowa, za które bił się w pierś burmistrz Jeziorski, że potrzeba rozwoju ścieżek rowerowych, aby było większe wykorzystanie tych rowerów miejskich, bo obecnie „nie ma po czym jeździć”. Tu niestety muszę się zgodzić – sam, po posiedzeniu przetestowałem odcinek Warszawa Międzylesie – Józefów i potwierdzam – przy torach, po stronie Urzędu - jest masakra, do granicy z Józefowem. Idealnie z wjechaniem do Józefowa, zaczyna się „autostrada” – odseparowana ścieżka rowerowa i droga dla pieszych, która ciągnie się przez cały Józefów. Muszę spróbować wersji p. ulicę Mozaikową.
Moje pytania i odpowiedzi na nie:
Czy rozkład jazdy pociągów od września br będzie rozkładem już uwzględniającym ewentualne utrudnienia w ruchu pociągów w związku z modernizacją? Wiem, że teoretycznie przez pół roku nie powinno być jakiś większych utrudnień, ale zerowego wpływu wykluczyć nie można…
Odp: Nie będzie większych prac, które powodować będzie jakiś wielkich utrudnień, w stacji Warszawa Falenica będzie zamknięcie torów, które są rzadko używane, większe utrudnienia będą od marca 2026.
Czy potwierdzacie Państwo taką plotkę, że kiedy prace będą wymagać zamknięcia jednego z dwóch torów, to planowane jest kursowanie pociągów trzech przewoźników (KM, SKMWa i PKP IC) tyle że w zmniejszonej ilości? Myślałem, że na czas prac wymuszających zamknięcie jednego z torów, PKP IC będzie skierowane p. Stojadła.
Odp: Konstrukcja rozkładu jazdy trwa, trwają konsultacje z przewoźnikami.
Czy możemy spodziewać się tego, że nie będzie powtórki z odcinka Otwock – Lublin Gł, gdzie urządzenia DSIP (Dynamiczny System Informacji Peronowej - wyświetlacze peronowe) pojawią się dużo później?
Odp: Otwock – Anin – będzie w ramach projektu.
Pytanie poza konkursem – jak wygląda sprawa DSIPu na zmodernizowanym odcinku Otwock – Lublin Gł? Pamiętam był news, że mają się wreszcie pojawić.
Odp: Otwock - Lublin Gł: DSIPu nie było w ramach modernizacji, ale prace rozpoczęły się, min. w Otwocku.
Ogólne podsumowanie:
Data utworzenia: 31 maja 2025
Można by rzec – nareszcie! Przetarg na faktyczne prace trwał od października roku ubiegłego do 28 marca bieżącego roku – co daje 5 miesięcy postępowania administracyjnego.
29.01.2025 r. w Józefowie, w ramach posiedzenia dwóch komisji miejskich, odbyło się spotkanie PKP PLK z mieszkańcami miasta ws. modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa Anin – Otwock. Poniżej przedstawiam garść najważniejszych informacji na ten moment, bazując na informacjach od przedstawicieli PKP PLK oraz odpowiedziach na pytania Radnych, Mieszkańców oraz moich, które padły na ostatnim spotkaniu. Dodałem też informacje z poprzednich spotkań.
Tydzień temu właściciele kotłowni przy rembertowskiej ul. Pontonierów spotkali się z mieszkańcami i radnymi Dzielnicy, by przedstawić im wstępne plany modernizacji. To szeroko zakrojony projekt: w założeniu m.in. poprawi jakość powietrza w dzielnicy.
Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?