Info o gazecie

Reklama i ogłoszenia

Kontakt

Twórz z nami

Spotkanie z PKP PLK 28 maja w ramach posiedzenia Komisji Inwestycyjnej Dzielnicy Warszawa Wawer

Dnia 28.05.2025 odbyło się posiedzenie Komisji Inwestycyjnej ws. modernizacji linii kolejowej nr. 7 na odcinku Warszawa Anin – Otwock. Spółkę PKP PLK reprezentował pan Marcin Demidziuk, dyrektor projektu. Na posiedzenie stawili się też mieszkańcy linii otwockiej. 

Kamil Oroń
95 wyświetleń
Samorząd
31 maja 2025
Spotkanie z PKP PLK 28 maja w ramach posiedzenia Komisji Inwestycyjnej Dzielnicy Warszawa Wawer
fot. PKP PLK

Posiedzenie otworzyła pani przewodnicząca Komisji, witając radnych, przybyłych gości, sprawdziła kworum. Pokrótce wspomniała o porządku obrad. Temat kolejowy rozpoczął się dopiero o godzinie 16:19 – spowodowane było to pewną bardzo pilną sprawą spoza tematu kolejowego. 

Oddano głos przedstawicielowi PKP PLK. Pan Marcin Demiudziuk, dyrektor projektu, zreferował co już zostało zrobione, a co będzie:

Szlak Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer: Umowa zakończona, rozliczona, wszystko zostało dopuszczone do ruchu – infrastruktura jest na gwarancji i ew. dokonywane są przeglądy i naprawy gwarancyjne. 

Odcinek Warszawa Anin – Otwock: postępowanie przetargowe w toku, w przyszłym tygodniu planujemy wybór finalny wykonawcy. Zakładamy czas na odwołania, kontrole – i przy takich założeniach na koniec sierpnia podpisanie umowy, od września wykonawca na budowie. Są też na etapie przetargu na nadzór – w przyszłym tygodniu otwarcie, jest jeszcze przetarg na promocje, w ramach których zwycięzca przetargu wykona min. wizualizacje linii kolejowej po modernizacji. 

Wykonano prace przygotowawcze – przebudowa kolektora miejskiego od Anina do Międzylesia. Dokonano wyburzeń budynków – związane z budową skrzyżowań wielopoziomowych. W tym momencie włączyła się dyskusja radnych nad tym etapem.  

Helena Kroszczyńska zapytała się o rozbiór poczty – do kiedy będzie stał budynek.  

Odpowiedź: do września, chyba że Poczta wcześniej uwolni budynek. 

Tomasz Nałęcz: W nawiązaniu do poprzedniego spotkania: zobowiązywaliście się ws. ekranów – co odpowiedzieć mieszkańcom?  

Odpowiedź: Ekrany w decyzji środowiskowej – na styku zejścia się 4 torów do 2 torów, decyzja powinna być wydana już niebawem (do końca miesiąca).  

Hanna Chodecka: kiedy będzie rozebrany bazarek w Radości? Czy będą rozebrane budynki stacyjne Radość, Międzylesie i czy nowe budynki będą w nowym stylu czy w podobnym.  

Odpowiedź: Teren bazarku przekazany do PLK – wykonawca będzie robił. Poczekalnie są w ochronie konserwatora, będzie w tym stylu. Wszystkie perony w podobnym stylu.  

Pan Marcin Demidziuk po kolei omawiał inwestycję na bazie projektów technicznych. Wynotowałem kilka kwestii:  

  1. Teren wykarczowany koło Toyoty jest potrzebny dla podstacji trakcyjnej. Tym zarządza PGE Energetyka Kolejowa (d. PKP Energetyka).  
  2. Węzeł komunikacyjny w Radości – peron wydłużony do tunelu, dojście do tunelu i przystanki w tunelu. Wspomniano, że wszystkie ronda są zaprojektowane dla każdej długości autobusowych. Węzeł jest w poziomie – 1, daje to możliwość puszczenia dodatkowych linii. 
  3. Wizualizacje, o które prosiła jedna z mieszkanek – powstaną wtedy, gdy będzie wykonawca działań promocyjnych.  
  4. W Falenicy – rampa relokowanie koło Kulturoteki, niedaleko tunelu. Zaakceptowanie konserwatora. Ulica Młoda ulicą ślepą od krańca wschodniego, nie będzie wjazdu z Patriotów. Tunel do Walcowniczej, skrzyżowanie Walcowniczej i Bystrzyckiej rondo.  
  5. Przejścia dołem w Falenicy za stacją przed wiaduktem, a wcześniej na wysokości Halnej. 
  6. Rozwiązanie wiaduktu na granicy Warszawy i Józefowa zaakceptowane pod komunikację miejską.  
  7. Tymczasowe przejazdy na wysokości Falenicy i Radości – wschód zachód, pozwolą na zachowanie przejazdu dla wszystkich, również komunikacji miejskiej.  
  8. Prace będą prowadzone przy zachowaniu ruchu kolejowego.  
  9. Będą spotkania z wykonawcą ws. czasowej organizacji ruchu.  
  10. Od marca 2026 należy spodziewać się sporych utrudnień, bo rozpoczęta zostanie budowa obiektów inżynieryjnych (min. tunele). – najpierw po stronie wschodniej, potem strona zachodnia 

Burmistrz Jeziorski: Projekty uwzględniają prowadzenie ruchu lokalnego. Ścieżki rowerowe po obydwu stronach – miasto ma doprojektować DDRy, wszystkie obiekty wpisane do ewidencji zabytków są uratowane lub przeniesione. Część tożsamości wawerskiej zostaje zachowana. Po stronie miasta – deklaracja odnośnie chęci udziału w naradach z wykonawcą. Wykonanie modernizacji wymaga pewnych zamknięć, ale to nieuniknione. Najważniejsze jest to, aby było jak najmniej odwołań od wyboru projektanta prac, bo ta inwestycja to kwestia też bezpieczeństwa na przejazdach.  

Rozpoczęto dyskusję:  

Radny Rafał Czerwonka:  

Czy uda się przywrócenie komunikacji pomiędzy przystankiem PKP Anin a peronem p.o Anin? Obecnie ludzie chodzą nielegalnie. Kiedyś tam było przejście. 

Odpowiedź: Należy używać legalnego przejścia obecnie, reszta pytania do ZDM.  

Czy te wszystkie przejścia podziemne będą monitorowane?  

Odpowiedź: Tak 

Czy na zbiornikach będzie można budować parkingi?  

Odpowiedź: Mogą powstać, ale to gmina będzie robić. Koło podstacji mało prawdopodobne, aby były parkingi.  

Czy można uchronić skupisko 4 dębów przy ul. Zagajnikowej? Część z nich mają wymiary pomnikowe.  

Burmistrz Jeziorski: Rozwiązania drzewne były omawiane wcześniej. Wcześniej wszystko było sprawdzane, projekty są pod to, aby rozwiązania drogowe były w najmniejszym stopniu uciążliwe. Zachowanie tych drzew kosztowałoby przesunięciem drogi na czyjś teren. Zapłacimy za to wszyscy.  

Nie zgadzam się z tym. Nadal uważam, że „jacyś eksperci mówią, że się da”.  

Czyli mam rozumieć, że nie wiadomo jeszcze, gdzie takie parkingi miałyby powstać? 

Burmistrz Jeziorski: Manipulacje jakie pan radny stosuje: że likwiduje się parkingi. Nie likwiduje się. Będziemy występować o dzierżawę terenu. Jak państwo słyszeliście, że decyzja środowiskowa wymusza ekrany, powoduje, że ten teren jest zagospodarowany, że w wielu miejscach nie da się tak łatwo określić. Jeśli wykonawca natknie się na coś, co nie jest zinwentaryzowane - proces się wydłuża, to może potrzebny będzie projekt zamienny. Czekamy na zamknięcie tego etapu modernizacji i wtedy zobaczymy, gdzie będziemy mogli zrobić parkingi. Każdy głos, który mówi, że zarząd nie umie, jest manipulacją.  

Dodam, że nie liczymy tylko na ruch samochodowy, ale też rowerowy oraz komunikacji miejskiej. Przykładem tego jest chociażby obecny węzeł Gocławek – który działa dzięki komunikacji miejskiej.  

Po części dyskusyjnej z radnymi, przyszedł czas na pytania od mieszkańców. Występowały tu oczywiście głosy drzewkowców, nawet były pytania o to, czy nie będzie problemu z wodą, jeśli ma się prywatną studnię. Wspomniano znów o ekrany - jakie będą.  

Wartym szczególnej uwagi jest podniesiona kwestia „ostatniej mili”, tzn. rozwoju sieci rowerów miejskich Veturillo. Niestety padły gorzkie słowa, za które bił się w pierś burmistrz Jeziorski, że potrzeba rozwoju ścieżek rowerowych, aby było większe wykorzystanie tych rowerów miejskich, bo obecnie „nie ma po czym jeździć”. Tu niestety muszę się zgodzić – sam, po posiedzeniu przetestowałem odcinek Warszawa Międzylesie – Józefów i potwierdzam – przy torach, po stronie Urzędu - jest masakra, do granicy z Józefowem. Idealnie z wjechaniem do Józefowa, zaczyna się „autostrada” – odseparowana ścieżka rowerowa i droga dla pieszych, która ciągnie się przez cały Józefów. Muszę spróbować wersji p. ulicę Mozaikową. 

Moje pytania i odpowiedzi na nie: 

Czy rozkład jazdy pociągów od września br będzie rozkładem już uwzględniającym ewentualne utrudnienia w ruchu pociągów w związku z modernizacją? Wiem, że teoretycznie przez pół roku nie powinno być jakiś większych utrudnień, ale zerowego wpływu wykluczyć nie można…  

Odp: Nie będzie większych prac, które powodować będzie jakiś wielkich utrudnień, w stacji Warszawa Falenica będzie zamknięcie torów, które są rzadko używane, większe utrudnienia będą od marca 2026. 

Czy potwierdzacie Państwo taką plotkę, że kiedy prace będą wymagać zamknięcia jednego z dwóch torów, to planowane jest kursowanie pociągów trzech przewoźników (KM, SKMWa i PKP IC) tyle że w zmniejszonej ilości? Myślałem, że na czas prac wymuszających zamknięcie jednego z torów, PKP IC będzie skierowane p. Stojadła. 

Odp: Konstrukcja rozkładu jazdy trwa, trwają konsultacje z przewoźnikami. 

Czy możemy spodziewać się tego, że nie będzie powtórki z odcinka Otwock – Lublin Gł, gdzie urządzenia DSIP (Dynamiczny System Informacji Peronowej - wyświetlacze peronowe) pojawią się dużo później?  

Odp: Otwock – Anin – będzie w ramach projektu. 

Pytanie poza konkursem – jak wygląda sprawa DSIPu na zmodernizowanym odcinku Otwock – Lublin Gł? Pamiętam był news, że mają się wreszcie pojawić.  

Odp: Otwock - Lublin Gł: DSIPu nie było w ramach modernizacji, ale prace rozpoczęły się, min. w Otwocku. 

Ogólne podsumowanie:  

  1. Jesteśmy coraz bliżej faktycznych prac – może to zabrzmi banalnie, jak slogan wyborczy, ale niestety nie przeskoczymy pewnych procedur.  
  2. Spotkanie pokazało, to, co celnie powiedział pan Burmistrz Łukasz Jeziorski i z czym się totalnie zgadzam: „każdy chce mieć ciastko i zjeść ciastko” tzn. chce mieć super infrastrukturę, ale byleby nie pod jego oknami. Wiara w samonakrywający się stolik – to jest coś niebywałego i niezrozumiałego dla mnie. Ręce opadają. 
  3. Spotkanie też pokazało, jak bardzo w naszym narodzie panuje niechęć do zainteresowania się sprawami lokalnymi. Temat modernizacji linii kolejowej istnieje w przestrzeni publicznej co najmniej od 2018 r (nie licząc słynnej afery w 2010 r., z chęcią wyburzenia peronów wyspowych przez poprzedników w PKP PLK, gdzie akurat słusznie zaprotestowano), ale mimo to – dziś na spotkaniu pojawiły się osoby, które nie wiem – przespały te 7+ lat? Nic nie słyszały o temacie modernizacji? Nie korzystają z mediów? Oni totalnie zdziwieni, że będzie modernizacja. W Józefowie ta ignorancja poszła dalej – jakby te tory nagle powstały – kolej zła. To jest druga rzecz, przy której mi osobiście ręce opadają.  
  4. Spotkanie też pokazało, że jest kolejne zjawisko, którego nie rozumiem: tak zwani drzewkowcy – idą w zaparte, że „wycinają drzewka! Ludzie, bandyci!”. Nie chcą zrozumieć, nie umieją zrozumieć priorytetów, nie umieją zrozumieć, że przy okazji inwestycji zieleń się zmienia, są nasadzenia? Niehumanitarne, nieludzkie, bo co? Bo najważniejsze to są jakieś konkretne drzewka i będą ich bronić niczym niepodległości. Normalnie logika jak u pewnej grupy krzykaczy. Istotnie – to co pan burmistrz Łukasz Jeziorski powiedział, że ta grupa sieje manipulacje, oparte na kompletnej ignorancji – bo nie chcą się dokształcić, czegoś dowiedzieć, tylko głoszą swoje bzdury. Nie modernizujmy kolei, bo drzewa najważniejsze. To taka sama logika jak „straszne, bo zabierają autobusy, nie ma komunikacji miejskiej w Warszawie” - w kontekście zmian komunikacyjnych, jakie zachodzą w związku z inwestycjami w transport szynowy.  
  5. Spotkanie też pokazało, że brak słuchania ze zrozumieniem, myślenia czy zainteresowania tematem jest nie tylko wśród mieszkańców – bo radni też jakby… nie umieją słuchać, nie kojarzą, że zadają te same pytania już któryś raz? Pytanie o to, „czy rozebrane będą budynki stacyjne i w jakim stylu będą nowe” – to pytanie już padało, pani radna nie czytała sprawozdań, choćby urzędowych? Pytanie o nasadzenia czy te cholerne parkingi – to już się przewija jak zdarta płyta, pytania już były udzielane. Nie dziwię się burmistrzowi Jeziorskiemu, że w pewnym momencie nieco się wkurzył, co było słychać w jego głosie. Ile razy można powtarzać to samo? Jeszcze najśmieszniejsze było powoływanie się na tekst w gazecie, która jest wyraźnie w opozycji do urzędu dzielnicy i toczy jakby bezsensowną wojenkę, celowo szukając potknięć. Ten radny wspomniał, że „a w tym tekście wspomniano, że eksperci twierdzą, że można zachować drzewka” – ja się pytam JACY eksperci? Dzisiaj ekspert jest słowem, które nie ma żadnego znaczenia.  
  6. Spotkanie też pokazało, że niestety, ale… ludzie przychodzą na takie spotkania i co? Nie słuchają, tylko gadają między sobą. Zero poszanowania dla kogoś, kto mówi. Potem rodzi się to, że ktoś coś usłyszał, źle zrozumiał i sieje bzdury. 

Data utworzenia: 31 maja 2025

zobacz również

Czytaj więcej

PKP PLK otworzyło oferty w przetargu na prace modernizacyjne na odcinku Warszawa Wawer – Otwock!
Warto poczytać
5 kwietnia 2025

PKP PLK otworzyło oferty w przetargu na prace modernizacyjne na odcinku Warszawa Wawer – Otwock!

Kamil Oroń
1315 wyświetleń

Można by rzec – nareszcie! Przetarg na faktyczne prace trwał od października roku ubiegłego do 28 marca bieżącego roku – co daje 5 miesięcy postępowania administracyjnego. 

Modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa Anin – Otwock. Najnowsze i najważniejsze informacje z początku 2025
Warto poczytać
5 lutego 2025

Modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa Anin – Otwock. Najnowsze i najważniejsze informacje z początku 2025

Kamil Oroń
1547 wyświetleń

29.01.2025 r. w Józefowie, w ramach posiedzenia dwóch komisji miejskich, odbyło się spotkanie PKP PLK z mieszkańcami miasta ws. modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa Anin – Otwock. Poniżej przedstawiam garść najważniejszych informacji na ten moment, bazując na informacjach od przedstawicieli PKP PLK oraz odpowiedziach na pytania Radnych, Mieszkańców oraz moich, które padły na ostatnim spotkaniu. Dodałem też informacje z poprzednich spotkań.

Kotłownia w Rembertowie ma stać się spalarnią śmieci
Warto poczytać
24 marca 2025

Kotłownia w Rembertowie ma stać się spalarnią śmieci

Redakcja
1478 wyświetleń

Tydzień temu właściciele kotłowni przy rembertowskiej ul. Pontonierów spotkali się z mieszkańcami i radnymi Dzielnicy, by przedstawić im wstępne plany modernizacji. To szeroko zakrojony projekt: w założeniu m.in. poprawi jakość powietrza w dzielnicy.

Newsletter

Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?

© 2011 - 2025 Wiadomości Sąsiedzkie. All rights reserved.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

więcej Zgoda