Podczas ostatniego posiedzenia Komisji Inwestycyjnej w Dzielnicy Wawer 24 czerwca, oprócz tematu powrotu do pełnego honorowania wszystkich biletów ZTM w pociągach Kolei Mazowieckich (zarówno od dobowego wzwyż, jak i w dół), omówiono temat inicjatywy, jaką rozpoczął mój serdeczny kolega ze szkoły podstawowej, a dziś radny Dzielnicy Wawer, Paweł Wojda. Nazwisko zapewne jest niektórym znane, ponieważ Paweł odnosił znaczące sukcesy w sporcie, a dziś postanowił poświęcić się pracy dla drugiego człowieka, startując w wyborach na radnego dzielnicy Wawer. W ramach tej pracy zainicjował on sprawę, na temat której będzie ten artykuł.
Paweł zauważył, że jest potrzeba, aby powstała nowa linia autobusowa - przyspieszona, która łączy Warszawę Falenicę z Metrem Imielin, wykorzystując potencjał Południowej Obwodnicy Warszawy. Wspomniał też, że inicjatywa ma związek ze zbliżającą się modernizacją linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa Anin – Otwock, której najbardziej uciążliwy etap rozpocznie się od marca przyszłego roku – pociągi kursować będą po jednym torze, a ruch kołowy będzie utrzymany tylko po jednej stronie. Pomimo, że będzie zastępcza komunikacja autobusowa, to autor inicjatywy wspomniał, że ciąg przez ulicę Marsa będzie na pewno bardzo obciążony ruchem. W związku z tym, ta inicjatywa według niego jest zasadna. To może być też inicjatywa na lata, bo nie ukrywajmy – ja też uważam, że nie po to powstała POW, aby nie było tam komunikacji miejskiej.
Na posiedzeniu Komisji Inwestycyjnej, inicjatywa zyskała szerokie poparcie: najpierw radny Żebrowski powiedział, że „popiera tą inicjatywę, bo mamy wprawdzie linię 319, która wpierw kursowała tylko okresowo, teraz całodobowo w dni robocze, ale ma pewne wady: kursuje na takiej trasie, że serwuje się pasażerom komunikacji miejskiej wycieczkę krajoznawczą po Ursynowie, a po drugie nie kursuje w weekendy, co jest uciążliwe. Później inicjatywa zyskała uznanie w oczach gości z Zarządu Transportu Miejskiego: „Jak najbardziej trzeba ją składać, ale obecna linia 521 – kiedyś C, obecna 125 – kiedyś F itd. – one były przyśpieszone, dziś są tylko przyśpieszone z powodu koloru linii. Dlaczego przestały być naprawdę przyśpieszone? Bo samorządy naciskały, aby dodawać kolejne przystanki. Myśmy, pod naporem petycji, dodawali kolejne przystanki. Niemniej trzeba to składać, proszę nie patrzeć na to, ile tam tysięcy podpisów jest, bo to i tak nie ma znaczenia.”
Czy inicjatywa ma szansę się urealnić? Zobaczymy. Słowa o tym, że społeczeństwo chciałoby, aby komunikacja miejska kursowała szybko, ale wszędzie się zatrzymywała są bardzo prawdziwe – też mam takie spostrzeżenia. Obym jednak się mylił w kontekście tej inicjatywy.
Kilka praktycznych informacji: z tego, co rozmawiałem z Pawłem, to ma zamiar składać ją w ciągu 2 tygodni od dnia 27.06, ale jednocześnie – jeśli ktoś chciałby jeszcze poprzeć tą inicjatywę, to jest możliwość kontaktu z Pawłem: adres e-mail pwojda@umwarszawa.pl.
Udostępniam też treść petycji do wglądu – link: https://drive.google.com/file/d/1jxNODDil0bf7df8jH9UeUl0QMPZ15qsB/view?usp=sharing
Data utworzenia: 12 lipca 2025
W poniedziałek 8 lipca na zbiegu ulic Przewodowej, Strzygłowskiej i Mrągowskiej rozpocznie się budowa kanalizacji. Dla kierowców planowane są objazdy, a autobusy miejskie zmienią trasy. Koniec prac przewidywany jest na ostatni dzień wakacji, 31 sierpnia.
W 2023 roku, przystanki i pętle komunikacji miejskiej nabrały zieleni.
Mieszkańcy Pragi-Północ sprzeciwiają się zamiarom Ratusza, który chce zlikwidować znajdującą się przy ulicy Jagiellońskiej aptekę.
Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?