Info o gazecie

Reklama i ogłoszenia

Kontakt

Twórz z nami

Modernizacja kolejowej linii średnicowej w Warszawie – co dalej?

Sprawny transport publiczny to w aglomeracji warszawskiej podstawa. Od wielu lat realizowany jest szeroko zakrojony program rozwoju tego transportu, którego transport szynowy jest częścią. Udało się już wiele – sporo linii kolejowych w kolejowym węźle warszawskim zmieniło się na plus, ale nie można spoczywać na laurach. Kluczową dla węzła warszawskiego linią kolejową jest tak zwana linia średnicowa, czyli linia kolejowa, która biegnie przez ścisłe centrum miasta. Modernizacja tej właśnie linii kolejowej jest tematem artykułu.  

Kamil Oroń
693 wyświetleń
Warto poczytać
15 lutego 2024
Modernizacja kolejowej linii średnicowej w Warszawie – co dalej?
fot. Wyborcza Warszawa

Dla przypomnienia: w tym roku, wraz z wejściem w życie czerwcowej korekty rozkładu jazdy, dla pasażerów mają zostać udostępnione wszystkie perony stacji Warszawa Zachodnia, której modernizacja trwała prawie 4 lata. Prace trwały faktycznie długo, ale już teraz, na tym etapie zaawansowania, czyli około 80 – 90 %, można powiedzieć, że dawna „Zachodnia” odeszła w niepamięć. To już nie jest stacja, gdzie nie było zadaszenia, gdzie tunel pod torami biegł tylko pod peronami 1-7, a jeden z peronów, tj. peron 8, znajdował się w znacznym oddaleniu od reszty peronów, niczym peron 9 i ¾ na londyńskiej stacji London King’s Cross z Harrego Pottera. Warszawa Zachodnia to obecnie stacja, która będzie w pełni zadaszona, z podziemnym przejściem od peronu 1 aż do peronu 9 plus przejście naziemne plus podziemny przystanek tramwajowy (PKP PLK tworzy rezerwę pod osobną inwestycję spółki Tramwaje Warszawskie). Dla pracowników powstałego obok stacji zagłębia biurowego „West Station”, położonej nieopodal Wyższej Szkoły Turystyki i Języków Obcych czy zwykłych mieszkańców Warszawy będzie to niebywałe udogodnienie.  

Warszawa Zachodnia to jeszcze nie koniec - trzeba iść dalej, Warszawa Zachodnia to tylko jeden element całej tej kolejowej układanki, zwanej linią średnicową. „Kolejowy Portal” w dniu 12.02 opublikował informacje od PKP PLK, czyli większościowego właściciela infrastruktury w Polsce odnośnie dalszych prac „na średnicy”.¹

Z informacji wynika, że trwają prace nad wielobranżowym projektem przebudowy stacji, trwają rozmowy z Miastem Stołecznym Warszawą ws. organizacji komunikacji miejskiej w trakcie prac modernizacyjnych, szczególnie ws. wiaduktów nad ulicą Targową oraz Jana Zamojskiego – czyli w okolicy przystanków osobowych Warszawa Stadion i Warszawa Powiśle. Kwestie wiaduktów są przedmiotem tzw decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Wiem, że nazwa może być śmieszna w przypadku tej inwestycji, ale ma to umocowanie prawne. Ustawa o transporcie kolejowym, w art. 90 ust 3 dokładnie precyzuje, po co jest to „ustalenie”.² Otóż chodzi tu o przebieg linii kolejowej z zaznaczeniem obszaru prac budowlanych, naniesiony na mapę, o której szczegółowo mówi w/w artykuł ustawy. Krótko mówiąc, decyzja o ustaleniu linii kolejowej zawiera plan, jak będzie przebiegać inwestycja, z zaznaczeniem obszaru budowy, przebiegiem dróg kołowych różnych kategorii oraz zaznaczeniem, jak inwestycja będzie wpływać na nieruchomości – tu wchodzą kwestie ew. wyburzeń, odszkodowań itd.  

Spółka PKP PLK poinformowała, że uzyskano już kluczowy dokument dla każdej inwestycji, czyli decyzję środowiskową. Co to jest ta decyzja środowiskowa? Jest to dokument, bez którego nie może się odbyć żadna inwestycja, która będzie kolidować ze środowiskiem naturalnym. Określone są w nim warunki, w jakich ma odbyć się realizacja inwestycji z poszanowaniem środowiska naturalnego. Jak wiemy na przykładzie naszej drogi żelaznej nr 7, kwestia decyzji środowiskowej potrafi być kłopotliwa.  

Przejdźmy teraz do najważniejszych kwestii: przetarg na faktyczne prace dla stacji Warszawa Wschodnia jest planowany w drugiej połowie bieżącego roku. Prace mają potrwać nawet więcej niż 3 lata - jest to związane z etapową realizacją inwestycji. Co to dla nas oznacza? Niestety kolejne lata utrudnień. Nakładają się nam dwie inwestycje – modernizacja naszej linii kolejowej (kończący się etap Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer) oraz przyszły, Warszawa Wawer – Otwock plus modernizacja średnicy. Po Warszawie Zachodniej i Wschodniej pozostaje nam „wisienka na torcie” czyli stacja Warszawa Centralna i położony nieopodal przystanek osobowy Warszawa Śródmieście, wraz z mostem średnicowym i przystankiem Warszawa Ochota. Tu może być „polka w piątą stronę”, gdyż etap ten będzie wymagał chyba jeszcze większych prac przygotowawczych, niż to miało miejsce w przypadku Warszawy Zachodniej…  

Jak będzie poprowadzony ruch kolejowy w świetle zbiegających się inwestycji – zobaczymy, trzeba jeszcze poczekać na kolejne informacje. Jedno wiem – tematów na artykuły na pewno nie zabraknie. O wszystkim będę Państwa rzetelnie informować, jak to miało miejsce dotychczas.  

1 Źródło: https://kolejowyportal.pl/modernizacja-stacji-warszawa-wschodnia-moze-potrwac-nawet-42-miesiace/ 

2 Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/transport-kolejowy-17029070/art-9-o 

Data utworzenia: 15 lutego 2024

zobacz również

Czytaj więcej

Brak przejazdu ul. Szpotańskiego aż do sierpnia
Warto poczytać
9 czerwca 2024

Brak przejazdu ul. Szpotańskiego aż do sierpnia

Mikołaj Próchniak
339 wyświetleń
Wzajemne honorowanie biletów KM – WTP w związku z modernizacją stacji Warszawa Zachodnia
Warto poczytać
8 czerwca 2024

Wzajemne honorowanie biletów KM – WTP w związku z modernizacją stacji Warszawa Zachodnia

Kamil Oroń
366 wyświetleń

Temat modernizacji stacji Warszawa Zachodnia a także funkcjonowania kolei w jej trakcie to tematy bardzo ważne dla aglomeracji warszawskiej. W pewnym momencie wydawało się, że jeśli nastąpi otwarcie wszystkich peronów na modernizowanej stacji, to wzajemne honorowanie biletów KM - WTP będzie zakończone. Spieszę więc z garścią informacji na ten temat. 

Niedługo koniec remontu ul. Tawułkowej
Samorząd
23 lipca 2024

Niedługo koniec remontu ul. Tawułkowej

Mikołaj Próchniak
92 wyświetleń

Kontrowersyjny remont ulicy Tawułkowej został przedłużony. Przez konieczność dodatkowych prac, roboty budowlane zakończą się 31 lipca, a oficjalny termin wykonania nasadzeń i założenia zieleni to 30 września. 

Newsletter

Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?

© 2011 - 2024 Wiadomości Sąsiedzkie. All rights reserved.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

więcej Zgoda