Tuż przed wyborami, które być może przyćmiły tę informację, dowiedzieliśmy się o sporej aktualizacji w sprawie przejazdów w Wesołej i Rembertowie. Są to duże deklaracje, i zakładając, że zostaną dotrzymane, to jeszcze w tym roku rozpoczną się dwie budowy.
Na nie jeden, a aż dwa przejazdy bezkolizyjne mieszkańcy Rembertowa czekają od lat. Cierpliwie, znosząc korki, utrudnienia, przebudowy i zmiany. Czy nareszcie coś się w tej kwestii ruszy? Bardzo możliwe, i jeśli nie porzuciliście jeszcze wszelkiej nadziei, to jeszcze w tym roku ujrzycie początek budowy. Ale po kolei.
Na wozie...
SZRM i PKP podpisały już w sprawie wiaduktu - nie tunelu, co istotne - umowę z wykonawcą opiewającą na 68,5 miliona złotych. Prace mają potrwać 20 miesięcy i rozpocząć się w tym roku, co oznacza, że nałożą się na budowy tunelu w Sulejówku i Wesołej - ale o tym później.
Wiadukt umożliwi wygodny przejazd nad ulicami Chłopickiego i Strażacką oraz torami kolejowymi. Jak informuje Ratusz,
Na wiadukcie znajdzie się jedna jezdnia zapewniająca po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Po jej wschodniej stronie powstaną chodnik i ścieżka rowerowa, a od strony zachodniej chodnik. Przy wiadukcie wybudowane będą pochylnie i schody oraz windy dla osób z niepełnosprawnościami. Na dojeździe po stronie północnej pojawi się zatoka autobusowa z przystankiem.
Wiadukt będzie częścią nowej, 700-metrowej drogi, a po jego wybudowaniu istniejący przejazd zostanie zlikwidowany.
...i pod wozem
Na ul. Marsa z kolei cel wciąż wydaje się być odległy, choć powoli zaczyna się widzieć światełko w tunelu. 3 marca Ratusz podpisał umowę; wiemy już, że w ramach tego przejazdu również powstanie nowa droga, rozpoczynająca się u zbiegu ulic Marsa i Cyrulików, gdzie powstanie rondo.
W tunelu będzie jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu i przystanki autobusowe - jak na razie nie wiadomo, czy z zatoczkami. Na pewno wiemy jednak, że przystanki będą skomunikowane z powierzchnią łącznikami prowadzącymi na perony.
Wyjazd z tunelu będzie pośrodku al. Chruściela „Montera”, na wysokości ul. Strażackiej. Na skrzyżowaniu al. Chruściela „Montera” z ul. Cyrulików zaprojektowane zostało rondo, które zapewni wszystkie relacje skrętne, w tym możliwość zawracania.
Ogłoszenie przetargu planowe jest na drugą połowę tego roku, a prace mają potrwać 30 miesięcy.
Na wschodzie zmiany
O wieściach w sprawie wesołowskiego tunelu pisaliśmy miesiąc temu, kiedy Michał Olszewski powiedział, że przetarg zostanie ogłoszony do lipca.
Tunelem przebiegnie jednojezdniowa droga o dwóch pasach ruchu, wzdłuż której znajdzie się jednostronny chodnik i ścieżka rowerowa. Zaprojektowane zostały również wyjścia i windy prowadzące z tunelu na perony kolejowe oraz przystanek autobusowy przy ul. Okuniewskiej.
Wstępnie otwarcie ofert w przetargu zaplanowano na 8 maja, a na inwestycję przewidziane jest 28 miesięcy. Czy tak będzie? Miejmy nadzieję. Nie ulega jednak wątpliwości, że te kilka projektów sparażiluje i tak już nadwyrężoną kolej. Ale tym będziemy się martwić po rozpoczęciu budowy.
Grafiki i informacje pochodzą ze strony Urzędu Miasta.
Data utworzenia: 10 kwietnia 2024
Tak przynajmniej wynika ze słów wiceprezydenta Warszawy Michała Olszewskiego, który wczoraj ogłosił, że miasto doszło do porozumienia z kolejarzami.
Ten artykuł będzie tylko przypomnieniem i ugruntowaniem informacji o rozkładzie jazdy, który obowiązywać będzie w okresie, o którym wspomniałem w tytule.
Tytuł tego artykułu niektórym może wydawać się dziwny – wiem. Niestety zauważam, że w wawerskim społeczeństwie panuje kolejowy brak wiedzy. Narzekanie na hałasujące pociągi to klasyka – swojego czasu pojawiały się listy do redakcji Gazety Wyborczej, jak to „straszne pociągi” hałasują, trąbiąc czy w dzień, czy w nocy.
Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?