Info o gazecie

Reklama i ogłoszenia

Kontakt

Twórz z nami

Nie da się nie trąbić, czyli o specyfice kolejowej linii otwockiej

Przedwczoraj, w godzinach szczytu popołudniowego, w rejonie przystanku Warszawa Anin, doszło do wypadku z osobą postronną z niewiadomych przyczyn weszła na tory i doszło do zderzenia. Interweniowało pogotowie, policja, Straż Ochrony Kolei. Z informacji, jakie podał portal TVN Warszawa wynika, że kobieta została odwieziona do szpitala.

Kamil Oroń
550 wyświetleń
Warto poczytać
21 listopada 2024
Nie da się nie trąbić, czyli o specyfice kolejowej linii otwockiej
fot. Wyborcza Warszawa

Sytuacja mimo wszystko wygenerowała dużą ilość utrudnień. Z danych, które zebrałem z Portalu Pasażera wynika, że 18 pociągów było opóźnionych pierwotnie, 8 wtórnie, 10 pociągów było odwołanych. Wypadek spowodował opóźnienia na łącznie 933 min. Mowa tutaj oczywiście o pociągach wszystkich trzech przewoźników – Kolei Mazowieckich, SKM Warszawa i PKP IC.  

Dlaczego o tym piszę?  

W związku z licznymi narzekaniami mieszkańców o tym, jak strasznie hałasują pociągi, powiem tak: nie da się nie trąbić, nawet do upadłego, jeśli społeczeństwo nie uznaje zasad bezpieczeństwa. Moim zdaniem zmiany, jakie nastąpiły w zakresie stosowania obowiązku podawania sygnału Rp1 „Baczność”, tj. brak obowiązku podawania tego sygnału przed przejazdami kategorii A i B, jest kpiną. Na miejscu maszynisty trąbiłbym do upadłego, do momentu przejazdu przez przejazd lub przejście. Moim zdaniem trudniej jest przeprowadzić modernizację kolei jako całości obejmującej infrastrukturę, tabor i personel niż zmienić mentalność ludzką pt. „i co z tego, że nie mogę przechodzić przed pociągiem? Ja zdążę, mi się śpieszy, jeszcze ja”.  

Piszę też dlatego, że zaraz pewnie znajdą się tacy, co będą uważać, że „Koleje Mazowieckie, SKMka czy PKP IC powinni zbankrutować, bo nie wywiązały się wczoraj z umowy”. Trudno jest realizować umowę, kiedy dochodzi o sytuacji, które nie są w żadnym wypadku winą kolei. Te 933 minuty de facto wygenerowały się przez polską mentalność olewania przepisów bezpieczeństwa. Przepisów, gdzie jasno się mówi: ROZEJRZYJ SIĘ, ODŁÓŻ TELEFON, POCZEKAJ. Dodałbym do tego jeszcze: NOŚ JASNE KURTKI, PRZYPINAJ ODBLASKI. Jasne, nie zawsze się da, i dlatego nośmy odblaski.  To znakomite i często darmowe drobiazgi, które już w jakimś stopniu poprawiają nasze bezpieczeństwo.  

Pociąg to nie rower, który zatrzymasz prawie w miejscu. Maszynista, który prowadzi pociąg, rozgląda się uważnie, ale jeśli ktoś jest ubrany w ciemnym kolorze, to tak samo jak kierowca samochodu – będzie dostrzeżony dopiero z niewielkiej odległości. Na hamowanie jest wtedy za późno.  

Ktoś powie – ale przecież tamten pociąg wjeżdżał na peron, więc jechał z mniejszą prędkością. Tak, maszynista się rozgląda, ale głównym jego celem jest to, aby zatrzymał się w odpowiednim miejscu przy peronie.  

Dla wszystkich, którzy myślą, że prowadzenie pociągu to taka prosta sprawa, zapraszam chociażby do Stacji Muzeum w Warszawie – w najbliższą niedzielę jest wielkie święto z okazji Dnia Kolejarza i tam będzie można między innymi spróbować swoich sił jako maszynista - na symulatorze pojazdu trakcyjnego EU07. Polecam zweryfikować swoje założenia z rzeczywistością. Jazdę na symulatorze można też wykupić w inne dni, ale trzeba wtedy wejść na stronę www i wybrać konkretny dzień i godzinę. Drugim takim miejscem, gdzie można zweryfikować swoje założenia z rzeczywistością, jest Centrum Szkolenia Maszynistów w Warszawie, gdzie na symulatorze lokomotywy elektrycznej lub Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego, można zobaczyć, jak bardzo „widać” pieszego w ciemnym ubraniu.  

Polecam z całego serca. Poczekajmy – i dbajmy o swoje bezpieczeństwo.

Data utworzenia: 21 listopada 2024

zobacz również

Czytaj więcej

15 grudnia – nowy Roczny Rozkład Jazdy Pociągów 2024/2025
Warto poczytać
7 grudnia 2024

15 grudnia – nowy Roczny Rozkład Jazdy Pociągów 2024/2025

Kamil Oroń
1113 wyświetleń

Już niedługo, bo w niedzielę 15 grudnia, wchodzi w życie nowy Roczny Rozkład Jazdy Pociągów. Tradycyjnie ten rozkład jest podzielony na tak zwane korekty, czyli mniejsze okresy obowiązywania, wymuszone kolejnymi etapami prac inwestycyjnych. Pierwsza korekta Rocznego Rozkładu Jazdy Pociągów 2024/2025 trwać będzie do 8 marca przyszłego roku. Czego możemy się spodziewać w tym okresie? Poniżej garść informacji.  

Raport z posiedzenia Komisji Inwestycyjnej Dzielnicy Wawer (16/09/24). Dużo informacji o modernizacji linii otwockiej
Samorząd
17 września 2024

Raport z posiedzenia Komisji Inwestycyjnej Dzielnicy Wawer (16/09/24). Dużo informacji o modernizacji linii otwockiej

Kamil Oroń
891 wyświetleń

16 września w Urzędzie Dzielnicy Wawer odbyło się posiedzenie Komisji Inwestycyjnej, w której głównym punktem był temat modernizacji linii kolejowej nr 7. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele PKP PLK w osobach p. Katarzyny Kościk – kierowniczki projektu oraz pana Marcina Demidziuka – dyrektora projektu. Posiedzenie odbyło się przy dosyć licznym współudziale mieszkańców w liczbie około 11 osóbwliczając mnie.

Fotoradary zostaną na Moście Poniatowskiego. Miały zniknąć w 2023
Samorząd
15 października 2024

Fotoradary zostaną na Moście Poniatowskiego. Miały zniknąć w 2023

Mikołaj Próchniak
709 wyświetleń

Zgodnie z poprzednimi zaleceniami Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, do końca 2024 dwa z sześciu fotoradarów na Moście Poniatowskiego miały zostać zdemontowane. Powodem była ich ingerencja w ławy kamienne, obecnie częściowo zablokowane przez urządzenia. Na początku października konserwator podjął jednak decyzję o przedłużeniu możliwości pozostawienia fotoradarów do 30 czerwca 2025. Tym samym, saga dwóch fotoradarów będzie ciągnąć się już czwarty rok. 

Newsletter

Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?

© 2011 - 2025 Wiadomości Sąsiedzkie. All rights reserved.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

więcej Zgoda