SP171 w Wesołej, jako pierwsza szkoła podstawowa w dzielnicy, sprostała wyzwaniu wprowadzenia platformy edukacyjnej i już od pierwszych dni od zawieszenia zajęć stacjonarnych prowadziła zajęcia i konsultacje online.
SP171 w Wesołej, jako pierwsza szkoła podstawowa w dzielnicy, sprostała wyzwaniu wprowadzenia platformy edukacyjnej i już od pierwszych dni od zawieszenia zajęć stacjonarnych prowadziła zajęcia i konsultacje online.
Marzec
“Zbuduj wehikuł czasu, jeśli umiesz. A kiedy go zbudujesz, to go zniszcz...” śpiewa poeta. Logowanie do Librusa. W dzień to trudne, próbujemy raz po raz, o północy i nad ranem się udaje. Niedowierzanie miesza się z obawami. Piętrzą się problemy. Grzmią zalecenia. “Koronaferie” mówi młodzież. Zadania, zadania, zadania, powiadomienia, powiadomienia, przesyłanie, odsyłanie… Librus jest przeciążony. Nie chcemy kontaktować się wyłącznie w ten sposób. Nauczyciele od rana do wieczora konsultują się w zespołach zadaniowych przez Messenger, Zoom, Skype, mail, telefonicznie, gorączkowo poszukują czegoś, co umożliwi rozmowę z uczniami i pozwoli ich wesprzeć w nowej, trudnej sytuacji. Przygotowują materiały, chcą zadbać o edukację, ale chcą też otoczyć opieką emocje uczniów, szkoła pełni również funkcję wychowawczą. Rodzice dwoją się i troją. Tymczasem Dyrekcja SP171 znajduje właściwe rozwiązanie! Dniami i nocami, w błyskawicznym tempie przygotowywana jest platforma edukacyjna MS Teams. Tworzone są bazy danych i odbywają się szkolenia dla kadry pedagogicznej. Chociaż oczy pieką, uszy bolą od słuchawek, a kręgosłup gnie się po kilku godzinach przed monitorem, nauczyciele są gotowi. Wymagane procedury są przygotowane. Ze względu na higienę pracy, konsultacje z uczniami zaplanowane są w rozsądnym wymiarze godzin. Działają również konsultacje i dyżury specjalistyczne: pedagog, psycholog, terapeuta pedagogiczny, logopeda. Jest też biblioteka. Wszystko na Teamsie, w jednym, bezpiecznym miejscu.
Kwiecień
“Szkoła to twój drugi dom…”, ale w kwietniu 2020 “Twój dom to twoja szkoła!”. Kto nie ma sprzętu, spieszy do placówki, aby go wypożyczyć. SP 171 ma przygotowane tablety dla potrzebujących uczniów. Trochę gorzej jest z internetem. Niektórzy mają problemy z siecią, dlatego wszyscy jesteśmy dla siebie wyrozumiali. “Nauczyciele pokochali komputery i telefony” mówi młodzież. Prawda jest taka, że nauczyciele doceniają technologię, ale muszą też szybko odnaleźć w sobie odwagę, aby prowadzić lekcje online - czasem przed szerszym gronem odbiorców, niż klasa. Działamy! Rozwijają się kanały na MS Teams, wykorzystujemy coraz więcej funkcjonalności platformy. Rusza świetlica online. Podkreślamy wagę netykiety, prosimy o kulturalne zachowanie. Rodzice dokładają wszelkich starań, aby uczniowie dotarli na konsultacje. To, czy w spodniach, czy w piżamie, ma już mniejsze znaczenie. Uczniowie coraz lepiej odnajdują się w nowej rzeczywistości. Przykładają się do pracy i dają z siebie to, co najlepsze. Tylko nieliczni grają na lekcjach w Fornite’a tłumacząc rodzicom, że jest to zadanie, które wykonują na polecenie nauczyciela.
Maj
“Błogosławieni, którzy potrafią śmiać się z samego siebie, albowiem będą mieć ubaw do końca” pisze poeta. Okazuje się, że MS Teams ma bardzo wiele funkcji, o których należy pamiętać na każdym kroku. Internet płata figle. Dźwięk dociera z niezwykle efektownym pogłosem. I zawsze warto sprawdzić, czy przycisk “unmute” mikrofonu jest włączony, czy też nie. Na szczęście uczniowie nie śmieją się ze swoich nauczycieli, spieszą z pomocą i pokazują fantazyjne efekty tła oraz zaawansowane literacko i ortograficznie memy. Nauczyciele wykorzystują wszelkie dostępne materiały elektroniczne, tworzą też własne, uruchamiając całe pokłady kreatywności, a ponadto sięgają po wszelkie istniejące w domu pomoce dydaktyczne: klocki lego, wyposażenie kuchni i zwierzęta domowe. Wszystko po to, aby lepiej wytłumaczyć, aby utrzymać uwagę i zachęcić do nauki. Pandemia COVID-19 zapewnia całej branży edukacyjnej prawdziwy emocjonalny rollercoaster. Z dnia na dzień pojawiają się nowe wytyczne. “Wolelibyśmy wrócić do szkoły”, mówi młodzież. “My również”, mówią nauczyciele. Jednak nie zanosi się na to. Nie wszyscy dobrze odnaleźli się w nauczaniu zdalnym, ale na szczęście wszystko jest w jednym miejscu. Na szkolnej platformie można porozmawiać z wychowawcą i ze specjalistami, można poprosić o pomoc i ją uzyskać. Możliwe jest umówienie się nauczycielem na dodatkowe konsultacje, na odpowiedź indywidualną i każdą sytuację można wyjaśnić.
Czerwiec
“Czy mnie widać, czy mnie słychać?”, pyta nauczyciel na początku każdej lekcji. Jest już prawie pewne, że nie wrócimy w tym roku do szkolnych murów. Kontynuujemy zajęcia. Czasem nauczyciele stają przed mentalnym wyzwaniem, aby mówić do ciemnego ekranu wypełnionego okrągłymi avatarami z bohaterami ulubionych kreskówek młodzieży. Nie wymagamy, aby uczniowie mieli włączone kamery, jednak jest to trudne, gdy nie widzimy ich twarzy. Jeśli trwa zwykła lekcja, ikonki się odzywają i wtedy nauczycielskie serca są spokojniejsze, gdyż wiedzą, że uczniowie uczestniczą w zajęciach. Jeśli jednak jest to odpowiedź ustna, czasem zdarza się, że mikrofony przestają działać w każdym uczniowskim urządzeniu i nikt się nie odzywa. Wtedy pozostaje jedynie pisanie na czacie i monolog nauczyciela do monitora. Wszyscy tęsknimy za szkołą w tradycyjnym wydaniu, jednak jesteśmy wdzięczni za platformę. Na Teamsie działa Samorząd Uczniowski, Wolontariat, Samopomoc Koleżeńska. Uczniowie są aktywni i chętnie się udzielają.
Koniec roku
“Róbmy swoje”, powtarzamy z nadzieją. Nie byliśmy przygotowani na to, co nas spotkało. Wszyscy, zrobiliśmy co w naszej mocy, aby jak najlepiej sprostać sytuacji. Nie wszystko było idealnie, jednak wnioski z podjętych działań są konstruktywne i budujące. Dzięki stałej komunikacji i dostępności narzędzia jakim jest platforma - szkoła kilkuset dzieci online - mogliśmy być razem w tym trudnym czasie i znajdować rozwiązania skrojone na miarę potrzeb. Niektórzy uczniowie bardzo skorzystali na nauce zdalnej, inni potrzebują wsparcia i będą je nadal otrzymywać. Uruchomienie platformy MS Teams w SP nr 171 umożliwiło uzyskanie maksymalnego możliwego efektu dydaktycznego i wychowawczego w obecnej sytuacji. Postaramy się, aby było tylko lepiej!
D. Kozłowska
*W tekście wykorzystano cytaty z literatury i popkultury J. Twardowskiego, D. Podsiadło, W. Młynarskiego
Data utworzenia: 26 czerwca 2020
Co nie co o ostatnich wydarzeniach w SP 172.
W środę 28 lutego w Przedszkolu nr 262 odbył się Dzielnicowy Konkurs Piosenki „Zdrowym być”. Konkurs adresowany był do dzieci uczęszczających do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych w Dzielnicy Wesoła m. st. Warszawy, a jego organizatorkami były nauczycielki Aneta Zabrodzka i Elżbieta Bąbolewska.
Dzieci na Pradze-Południe dostały na Nowy Rok zmodernizowany plac zabaw.
Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?