System informatyczny zbudowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich zbiera z wykorzystaniem GPS dane o pozycji wagonów na trasie. Gdy tramwaj dojeżdża do skrzyżowania, system z pomocą algorytmu przełącza sygnalizację tak, by nie czekał on na zielone światło. Przetwarzanie danych odbywa się w chmurze, do której trafiają również inne dane pomagające skrócić czas przejazdu tramwajów.
10 minut oszczędności dla pasażera dziewiątki
Już wkrótce zielona fala zadziała na Grochowie. Zaplanowano, że pięć skrzyżowań (z Grenadierów, Międzyborską, Kinową, Międzynarodową i Saską) będzie objętych systemem zielonej fali. Łączny czas przejazdu linii 9 między pętlami dzięki zielonej skróci się o około 10 minut.
Dlaczego system GPS?
Jeszcze niedawno budowa zielonej fali oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił nawet kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Dzięki wykorzystaniu systemu GPS tradycyjne czujniki montowane są tylko w rejonie skrzyżowania – o ile nie zostały wcześniej zamontowane.
Terminy i koszty
Włączenie zielonej fali na al. Waszyngtona będzie kosztowało około 400 tysięcy złotych. Wybrany wykonawca będzie miał 3 miesiące na przeprowadzenie zaplanowanych prac.
Plany
Docelowo system ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania z torowiskami i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku 2021 Tramwaje Warszawskie planują objąć zieloną falą dla tramwajów minimum 75% takich skrzyżowań. Z kolei w roku 2022, priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.
Data utworzenia: 15 stycznia 2021
Do 15 września, UM Warszawa czeka na zgłoszenia osób, które chciałyby otrzymać stypendium artystyczne na realizację swojego projektu. Stypendia przyznawane są w ośmiu dziedzinach: film, literatura, taniec, teatr, design, sztuki wizualne, opieka nad zabytkami oraz muzyka. Aplikować mogą zarówno twórcy z dorobkiem, jak i debiutanci.
Z okazji wakacji wiele warszawskich instytucji kulturalnych organizuje pokazy filmów na świeżym powietrzu. Wszyscy pewnie słyszeli o kinie plenerowym w Kinotece Pałacu Kultury, ale po co jechać aż do centrum, kiedy sąsiedzkie inicjatywy odbywają się praktycznie za naszymi podwórkami? Oto oferta kin plenerowych na prawym brzegu, podzielona na dzielnice.
Stacja Muzeum, czyli dawne Muzeum Kolejnictwa, które od lat 90. ubiegłego wieku mieści się w budynku dawnego dworca kolejowego Warszawa Główna, dzięki decyzji z 2015 r. o zmianie właściciela z PKP S.A na Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, stało się miejscem, które naprawdę żyje, a nie jest tylko stereotypowym muzeum.
Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?