Info o gazecie

Reklama i ogłoszenia

Kontakt

Twórz z nami

Dziewiątka przyśpieszy nawet o 10 minut

Jak informują Tramwaje Warszawskie, nawet o 10 minut skróci się podróż jedną z najbardziej popularnych linii tramwajowych w Warszawie. Pomogą w tym algorytmy i satelitarny system GPS. Tramwaje Warszawskie ogłosiły właśnie przetarg na instalację systemu zielonej fali na al. Waszyngtona. Na tej ulicy na wiosnę tramwaj pojedzie szybciej przez pięć skrzyżowań.
Redakcja
478 wyświetleń
Kultura
15 stycznia 2021
Dziewiątka przyśpieszy nawet o 10 minut
Jak informują Tramwaje Warszawskie, nawet o 10 minut skróci się podróż jedną z najbardziej popularnych linii tramwajowych w Warszawie. Pomogą w tym algorytmy i satelitarny system GPS. Tramwaje Warszawskie ogłosiły właśnie przetarg na instalację systemu zielonej fali na al. Waszyngtona. Na tej ulicy na wiosnę tramwaj pojedzie szybciej przez pięć skrzyżowań.

Jak działa satelitarna zielona fala?

System informatyczny zbudowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich zbiera z wykorzystaniem GPS dane o pozycji wagonów na trasie. Gdy tramwaj dojeżdża do skrzyżowania, system z pomocą algorytmu przełącza sygnalizację tak, by nie czekał on na zielone światło. Przetwarzanie danych odbywa się w chmurze, do której trafiają również inne dane pomagające skrócić czas przejazdu tramwajów.

10 minut oszczędności dla pasażera dziewiątki

Już wkrótce zielona fala zadziała na Grochowie. Zaplanowano, że pięć skrzyżowań (z Grenadierów, Międzyborską, Kinową, Międzynarodową i Saską) będzie objętych systemem zielonej fali. Łączny czas przejazdu linii 9 między pętlami dzięki zielonej skróci się o około 10 minut.

Dlaczego system GPS?

Jeszcze niedawno budowa zielonej fali oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił nawet kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Dzięki wykorzystaniu systemu GPS tradycyjne czujniki montowane są tylko w rejonie skrzyżowania – o ile nie zostały wcześniej zamontowane.

Terminy i koszty

Włączenie zielonej fali na al. Waszyngtona będzie kosztowało około 400 tysięcy złotych. Wybrany wykonawca będzie miał 3 miesiące na przeprowadzenie zaplanowanych prac.

Plany

Docelowo system ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania z torowiskami i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku 2021 Tramwaje Warszawskie planują objąć zieloną falą dla tramwajów minimum 75% takich skrzyżowań. Z kolei w roku 2022, priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

Data utworzenia: 15 stycznia 2021

zobacz również

Czytaj więcej

Ruszyły zgłoszenia na Stypendium Artystyczne m. st. Warszawy. Aplikować mogą też debiutanci
Kultura
23 sierpnia 2024

Ruszyły zgłoszenia na Stypendium Artystyczne m. st. Warszawy. Aplikować mogą też debiutanci

Mikołaj Próchniak
1163 wyświetleń

Do 15 września, UM Warszawa czeka na zgłoszenia osób, które chciałyby otrzymać stypendium artystyczne na realizację swojego projektu. Stypendia przyznawane są w ośmiu dziedzinach: film, literatura, taniec, teatr, design, sztuki wizualne, opieka nad zabytkami oraz muzyka. Aplikować mogą zarówno twórcy z dorobkiem, jak i debiutanci.

Kina plenerowe na prawym brzegu
Kultura
5 lipca 2024

Kina plenerowe na prawym brzegu

Mikołaj Próchniak
1494 wyświetleń

Z okazji wakacji wiele warszawskich instytucji kulturalnych organizuje pokazy filmów na świeżym powietrzu. Wszyscy pewnie słyszeli o kinie plenerowym w Kinotece Pałacu Kultury, ale po co jechać aż do centrum, kiedy sąsiedzkie inicjatywy odbywają się praktycznie za naszymi podwórkami? Oto oferta kin plenerowych na prawym brzegu, podzielona na dzielnice.

Noc Muzeów 2024 w Stacji Muzeum oraz wystawa „Koleją na Wakacje”.
Kultura
26 czerwca 2024

Noc Muzeów 2024 w Stacji Muzeum oraz wystawa „Koleją na Wakacje”.

Kamil Oroń
1073 wyświetleń

Stacja Muzeum, czyli dawne Muzeum Kolejnictwa, które od lat 90. ubiegłego wieku mieści się w budynku dawnego dworca kolejowego Warszawa Główna, dzięki decyzji z 2015 r. o zmianie właściciela z PKP S.A na Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, stało się miejscem, które naprawdę żyje, a nie jest tylko stereotypowym muzeum.

Newsletter

Chcesz otrzymywać od nas najnowsze wiadomości bezpośrednio na Twoją skrzynke mailową?

© 2011 - 2025 Wiadomości Sąsiedzkie. All rights reserved.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

więcej Zgoda