Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, poinformowała nas, że zespół nauczycieli, który w imieniu Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej nr 1 zrealizował projekt: „Ku lepszej jakości i nowoczesności” (2018-1-PL01-KA101-048386), został nominowany do polskiej edycji Europejskiej Nagrody w Dziedzinie Innowacyjnego Nauczania – Erazmus+ 2021 w kategorii: szkoły podstawowe.
W obszarze: szkoły podstawowe Narodowa Agencja Erasmus+ przyznała dwie nominacje do Nagrody.
• Nasz projekt, wyróżniony już wcześniej „Dobrą praktyką”, został jako jedyny wybrany spośród setek projektów, realizowanych przez polskie szkoły w latach 2014-2020, w ramach programu Erasmus+ Mobilność kadry edukacyjnej.
• Druga z nominacji dotyczy projektu Erasmus+ Współpraca szkół.
Nagroda European Innovative Teaching Award (Europejska Nagroda w Dziedzinie Innowacyjnego Nauczania) jest przyznawana przez Komisję Europejską. Została ustanowiona Komunikatem w sprawie Europejskiego Obszaru Edukacji. Służy uhonorowaniu wyróżniających się praktyk dydaktycznych opracowanych w ramach programu Erasmus+ oraz wyrażeniu uznania dla pracy nauczycieli i szkół, którzy wnieśli wyjątkowy wkład w rozwój tego zawodu.
Oczekując na rozstrzygnięcie konkursu i wybór laureata, cieszymy się bardzo z nominacji do tej prestiżowej nagrody!
Dwuletni projekt „Ku lepszej jakości i innowacyjności”, zakończony w sierpniu 2020, wymagał dużo wysiłku, zaangażowania i determinacji ekipy nauczycielskiej, ale osiągnięte rezultaty przerosły początkowe założenia.
Jego głównym celem było: Podniesienie jakości kształcenia z zakresu: zintegrowanego nauczania wybranych treści i obszarów przedmiotów z językiem angielskim (CLIL), nauczania innych języków obcych oraz wykorzystania innowacyjnych technologii i narzędzi cyfrowych oraz nowych metod i technik motywowania. W projekcie wzięło udział
15 uczestników.
Aby zrealizować cele projektu uczestnicy podjęli działania zewnętrzne - mobilności do Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, na Maltę i Cypr. W większości szkolenia miały charakter specjalistyczny i dotyczyły wszechstronnego wykorzystania metodologii CLIL w edukacji wczesnoszkolnej i w starszych klasach szkoły podstawowej, motywowania, tutoringu,
coachingu, zastosowania nowych technologii i narzędzi TIC w procesie nauczania i uczenia się. Uzupełnieniem mobilności zagranicznych były różne działania wewnętrzne: 17 miesięczny kurs języka angielskiego dla nauczycieli i pracowników szkoły, na poziomie podstawowym i zaawansowanym, szkolenia z obsługi i wykorzystania IWB, platformy Moodle, edurobotów, okularów Google, o motywowaniu, tutoringu i coachingu, a także o pluralistycznych podejściach w nauczaniu języków obcych. Zostały zorganizowane wspólne lekcje wirtualne ze szkołami europejskimi: z Hiszpanii, Finlandii, Malty i Słowenii.
W ramach projektu toczył się mini-projekt e-twinning: „Moja szkoła i moje miasto”, założony przez naszą szkołę i placówkę hiszpańską, do którego, w trakcie realizacji przystąpiło jeszcze 10 dodatkowych szkół europejskich. 19 maja 2020 odbyła się już w sieci konferencja metodyczna: „Dwujęzyczność drogą do lepszej jakości i innowacyjności uczenia się i nauczania” dla nauczycieli szkół lokalnych.
W wyniku realizacji projektu powstało, w formie e-booków, 20 scenariuszy lekcji, wykorzystaniem CLIL, zbiory innowacyjnych metod i technik motywowania uczniów, zbiór zasad tutoringu i coachingu, opracowanie o zasadach pluralistycznego podejścia w nauczaniu języków obcych, filmy ze wspólnych lekcji z innymi szkołami w Europie, prezentacje multimedialne z warsztatów o różnorodności językowej i kulturowej na naszym kontynencie, sprawozdania i relacje medialne nauczycieli ze szkoleń zagranicznych, publikacje z konferencji metodycznej, udoskonalone programy kształcenia przedmiotowo – językowego Produkty finalne projektu zostały opublikowane w zakładce projektu, na stronie szkoły i Platformie Upowszechniającej E+.
Anna Boguszewska
Koordynator projektów