Ratusz Miasta przedstawił projekt uchwały krajobrazowej. Projekt ten w założeniu ma doprowadzić do uporządkowania przestrzeni miejskiej lub, innymi słowy, poprawienia jakości stołecznego krajobrazu i wyeliminowania wielu nachalnych reklam (choć nie tylko).
Pierwszy raz projekt uchwały zaprezentowany został w 2017 roku, natomiast w 2018 roku zaktualizowany dokument został wyłożony do publicznego wglądu w trybie ustawowym. Projekt trafił do Rady m.st. Warszawy, a 16 stycznia 2020 roku radni niemal jednogłośnie przyjęli dokument – uchwałę uchylił jednak wojewoda mazowiecki. "Po rozpatrzeniu uwag mieszkańców, uchwała musi zostać ostatecznie zaakceptowana przez radnych. Jej zapisy poprawią jakość przestrzeni stolicy – wpłyną na estetykę m.in. ograniczając chaos reklamowy." - informuje ratusz.
Co oznacza uchwała dla Warszawy?
Warszawa nie jest pierwszym polskim miastem, które chce uporządkować miejski krajobraz. Uchwała krajobrazowa została wprowadzona m.in. w Krakowie w 2020 roku. Po wprowadzeniu takich zmian, w stolicy ograniczona zostałaby ilość reklam. Prócz tego ratusz mówi o uporządkowaniu lokalizacji i skali szyldów, szczególnie na elewacjach budynków - przykładem może być DS Riviera przy rondzie Jazdy Polskiej. Istniejące reklamy musiałyby dostosować się do nowych przepisów.
Oprócz tego uchwała zakłada wykluczenie budowy ogrodzeń z najbardziej rażących wizualnie materiałów, wykluczenie grodzenia osiedli modernistycznych i finalnie ujednolicenie obiektów małej architektury na terenach publicznych.
Projekt uchwały znaleźć można na stronie
architektura.um.warszawa.pl/. Do projektu uchwały każda osoba może zgłaszać uwagi. Czas na to jest do końca marca. W ramach dyskusji nad projektem odbędą się także konsultacje społeczne: 7 marca zdalnie i 9 i 13 marca
w czasie dyżuru w Warszawskim Pawilonie Architektury od 16:00 do 19:00.
Czekamy na Wasze opinie w sprawie tego projektu!